Jag vet att den här frågan har ställts förut i olika varianter, men jag gör ett försök ändå.

Jag bor i en bostadsrätt i ett hus byggt 1905, på bottenvåningen i en etta.
Nu skulle jag vilja flytta toaletten om det är möjligt. Jag vet inte hur avloppsledningarna under golvet går och har inte hittat några ritningar hos stadsbyggnadskontoret (jag har inte frågat föreningen än).
Längs väggen i lägenhetens ena ände går ett vertikalt avloppsrör från tak till golv som åtminstone kökets avlopp är anslutet till. Jag vill flytta toaletten till det rummet där duschen ligger nu enligt bilden, så jag får dusch och toa i samma rum.

Tror ni det är möjligt?

Vad tror ni att det kan kosta?
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt är möjligt, men kolla med föreningen först. Du får inte göra ingrepp i avloppen utan deras godkännande.
Det är omöjligt att lämna en prisuppgift utan att veta mera.
Har man tur så ligger det ett 4" avlopp från duschen via den befintliga toan och ut till stammen, men det är långt ifrån säkert.
Men kolla med föreningen om de har några ritningar. Troligen så har avloppen byggts om genom åren, då det var väldigt ovanligt med inomhustoa 1905. Så den har nog tillkommit senare.
 
Ja, antagligen är dusch och toa gamla förråd. Duschrummets lås kan inte ens öppnas inifrån och toan är onödigt liten.
 
Har du någon uppfattning om när toan resp duschrummet senast renoverades?
Vad skall du göra med toalettutrymmet sedan?
Hur stort är duschrummet?
 
Nimajneb skrev:
Har du någon uppfattning om när toan resp duschrummet senast renoverades?
Vad skall du göra med toalettutrymmet sedan?
Hur stort är duschrummet?
Nej jag vet inte när de renoverades, på vilket sätt kan det ha betydelse?
Toalettutrymmet ska bli en garderob. Dessutom ska jag flytta mitt kök till väggen mot toaletten och då använda gamla toans vatten och avlopp.
Jag är inte hemma nu och kan inte mäta duschutrymmet, men jag skulle gissa på att det är runt 70 cm x 180 cm.
 
Åldern på badrummet kan ge en indikation på när rören monterades och då även säga om det är plast eller gjutjärnsrör i golvet, är tex golvbrunnen i plast eller järn?

Men rent krasst så är det nog inte flytten av toaletten som kostar pengar utan det är totalrenoveringen av badrummet. Detta kostar mellan 30000-200000.
 
Ok. Golvbrunnen är i plast. Jag har tänkt att jag inte vill betala mer än 50.000 för att flytta toan, tror ni det är rimligt? Badrummet kan jag tänka mig att lägga en del tid och pengar på att renovera.
Om det inte är så att det går ett 4" rör vid duschen, måste jag då bryta upp parketten ända fram till dit toan är idag?
 
Jag skulle misstänka att det ligger ett 75mm rör från duschen. För att koppla på en toa på detta så måste man nog ha kvarnar o pumpar men det finns folk som kan detta bättre.
 
Nu har jag kollat lite på avloppskvarnar som man sätter bakpå toan, som den här http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=580

Förutom att det tar mer plats och är fulare, är det en bra lösning?
Tror ni att det har betydelse när jag ska sälja lägenheten?
 
O
Det är inte alls säkert att föreningen godkänner den lösningen.
Tänk på att om du ska flytta köket så måste du ha föreningens godkännande.
Så innan du går och beställer massa jobb se till att föreningen godkänner dina planer!
annars kan det bli dyrt! du kan tvingas återställa allting.
 
Ja, jo jag förstår att föreningen måste godkänna, men först vill jag avgöra om jag tycker att det är värt att göra det ens.
Jag antar att jag kommer behöva bryta upp trägolvet (behöver ändå lackas om) och spräcka fuktspärren / tätskiktet. Jag vill göra så mycket som möjligt själv, men innan jag gör nåt kommer jag kolla att föreningen är med och hur man gör enligt branschkraven+försäkringsbolagens krav.
 
Om du sätter en fixtur för vägghängd toa mot norra väggen där du tänkt ha toan och sätter in en stol som spolar bakåt, och sen drar avloppsröret fritt längs norra och sen östra väggen och ansluter mot den vertikala avloppsstammen så borde du inte behöva göra någon åverkan alls på befintliga tätskikt.

Avloppsrören borde du kunna kapsla in bakom mdf-skivor eller något. Det kan bli en hylla ovanför. Kanske inte snyggaste lösningen i stan dock.
 
Redigerat:
Men å andra sidan, om golvet nu ändå inte är perfekt eller något fantastiskt kulturhitoriskt värdefullt golv. Att då bryta upp det och lägga nytt är en mindre kostnad i förhållande till badrumsrenoveringen.

Bara som exempel, vi lade in ny massiv stavparkett i ett rum, om jag minns rätt så kostade det ca 700 per kvm efter ROT. Och väljer du någn enklare parkett så kan du komma ned i halva den kostnaden för ett golv i hög kvalitet, och ytterligare halvera kostnaden om du kör en budgetvariant.
 
pelpet skrev:
Om du sätter en fixtur för vägghängd toa mot norra väggen där du tänkt ha toan och sätter in en stol som spolar bakåt, och sen drar avloppsröret fritt längs norra och sen östra väggen och ansluter mot den vertikala avloppsstammen så borde du inte behöva göra någon åverkan alls på befintliga tätskikt.

Avloppsrören borde du kunna kapsla in bakom mdf-skivor eller något. Det kan bli en hylla ovanför. Kanske inte snyggaste lösningen i stan dock.
Jag förstår inte. Med den idén måste jag väl göra ett hål i badrumsväggen och då är väl tätskiktet brutet?
Menar du att jag ska bryta upp väggarna och låta avloppsröret gå där?
Planskissen som jag ritade stämmer inte med verkligheten. Min lägenhet är inte en rektangel utan ser snarare ut som på bilden här (proportionerna stämmer inte). Toan ska stå mot duschens östra vägg.
 
hempularen skrev:
Men å andra sidan, om golvet nu ändå inte är perfekt eller något fantastiskt kulturhitoriskt värdefullt golv. Att då bryta upp det och lägga nytt är en mindre kostnad i förhållande till badrumsrenoveringen.

Bara som exempel, vi lade in ny massiv stavparkett i ett rum, om jag minns rätt så kostade det ca 700 per kvm efter ROT. Och väljer du någn enklare parkett så kan du komma ned i halva den kostnaden för ett golv i hög kvalitet, och ytterligare halvera kostnaden om du kör en budgetvariant.
Jag har ett massivt trägolv som skulle behöva slipas, kittas och lackas. Bryter man upp ett massivt trägolv kan man väl bara spika tillbaka brädorna sen, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.