Vem bestämmer hur många fel eller kvalitet det får vara på t ex nya fönster. Har en konsument rätt att begära att felfria fönster skall monteras felfria fönster eller måste han acceptera" en viss procent fel" bara för att de inte syns på 3 meters håll.?
Köper jag en vara har jag rätt att få den felfri. Har redan hört folk säga "så mycket fel får du acceptera".Och hur vet jag vems ärende en ev besiktningsman går och hur stor erfarenhet han har av att bedöma fönsters kvalitet? Finns det några standarder för fönster och dess montering??
 
Det har ju varit en del diskussioner om detta på forumet. Det som är lite märkligt i sammanhanget är att om man får fönstrena monterade och levererade av en fönstermontör så förväntas man acceptera fel och skador på produkten. Om jag däremot själv monterar och får fönstren levererade av tex DHL, då ringer man bara DHL och reklamerar så kommer det nya fönster (alternativ så kommer man överens om något).

Fönstermontören skulle förstås också kunna reklamera till transportföretaget, men det tycker man väl tar för lång tid och stör arbetsschemat....
 
Skador som täcks av foder får man nog acceptera. Även mindre tryckmärken på synliga delar av fönstret får man kanske också acceptera om det lagas på ett proffsigt sätt. Att det finns en tremetersregel tror jag är pga av det finns en del "besvärliga" människor som bara skall ha rätt till varje pris för minsta lilla prick.
Ett seriöst företag skall inte hålla stenhårt på tremetersregeln tycker jag.
Är där en flisa eller märke på ett fönster och det syns först på en meter samtidigt har kunden handlat fönster för 100 000 kr så lagar man väl det fönstret utan att knorra.
 
Nu har jag snokat lite till på "3-metersregeln. Den finns inte i några officiella regler. Några besiktningsmän använder den av vana och glömmer att branschregler inte har något självständigt rättsvärde utan att en domstols beslut står över dessa.
Branschen glömmer också att det är skillnad på äpplen och päron. Det finns en "Allmän material och arbetsbeskrivning där det finns rekommendationer för vilka material man skall använda och hur man skall arbeta med olika material. Här finns t ex rekommendationer om spikning, vad som kan tillåtas i t ex glipor mm.
Det är nu det lutsiga inträffar.Låt säga att någon bygger ett fönster avviker från AMA:s beskrivning bör man kunna reklamera avvikelsen även om den INTE syns på tre meters håll. Är det glipor i hörnen som inte syns men som inte skall vara där enligt beskrivningen bör man kunna reklamera den.
Det som är mycket märkligt och som man tycker KO borde ta itu med är att de här beskrvningarna efter vilka man bygger ditt hus och dess inredning inte är "offentliga".De är en helt kommersiell produkt som utges av Svensk Byggtjänst och som du får betala ett par tusenlappar för.
Jag fattar inte att någon tagit upp detta tidigare med Konsumentverket. Det kan ju inte vara rimligt att det så kallade regelverket som används när konsumenter bygger för miljontals krono, inte är publikt. Nu tvingas man vända sig till en besiktningsman med tillgång till AMA för att få veta om det man köpt är gjort som det skall åtminstone enligt branschens egen uppfattning.
Eller slanta ett par tusen..
Har man dessutom otur kan man få man en besiktningsman som inte vill se fel närmare en tre meter..trots att de finns där enligt branschens arbetsbeskrvining. Kanske dags för en grupptalan mot byggbranschen??
 
Det finns ingen som helst anledning att acceptera så kallade branchregler.

Mina egna regler är lika mycket värda som deras, och dessutom så är det jag som sitter på pengarna.

Jag brukar ringa upp, lyssna medan motparten drar "sina regler", och sedan meddela att jag inte bryr mej om dem.

Fixa felet om ni vill ha betalt. Det brukar funka.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.