billy_baver skrev:
Jag skulle börjat rita trädgård. Sen bestämt husets konstruktion och plan. Det finns inga vettiga skäl att vid fullt medvetande bygga in sig i en kompromiss.
Jo jag förstår att alla resonerar olika men trädgård kommer först i tredje fjärde hand för mig.:D

Trädgården planerar jag efter en sommar i en solstol njutandes av mitt nya hus.
 
Men ändå drömmer du redan om ett uterum... ;)
 
billy_baver skrev:
Men ändå drömmer du redan om ett uterum... ;)
:p
Det blir vad jag tror så integrerad i huset att jag måste ha med det från början för enkelhetens skull.

Enkelt att gjuta platta direkt, integrera den med huset osv osv.
 
Suhagg skrev:
Enkelt att gjuta platta direkt, integrera den med huset osv osv.
Just därför tycker jag du borde planera helheten direkt. OCH inkludera trädgården. Gissningsvis skulle huset blivit ett annat isåfall.
 
Det verkar som du i princip har bestämt dig för vad du vill ha både avseende husmodell samt uterum och du ber forummedlemmarna bekräfta dina val och när de inte gör det upprepar du samma argument om och om igen. Visst, om du vill ha ett uterum med nock som förlänger utbyggnaden vid vardagsrummet skall du givetvis bygga ett sådant uterum, men förvänta dig inte sedan att andra skall tycka det är en bra lösning (för det är det inte).
 
kjonsson skrev:
Det verkar som du i princip har bestämt dig för vad du vill ha både avseende husmodell samt uterum och du ber forummedlemmarna bekräfta dina val och när de inte gör det upprepar du samma argument om och om igen. Visst, om du vill ha ett uterum med nock som förlänger utbyggnaden vid vardagsrummet skall du givetvis bygga ett sådant uterum, men förvänta dig inte sedan att andra skall tycka det är en bra lösning (för det är det inte).
Oj nu missuppfattar vi nog varandra. Det är inte lätt att få till allt i text.

Jag har fått enormt med bra tips och hjälp och jag frågar för att jag vet inte bäst och jag har inte bestämt mig för något. Har idéer hur jag vill ha det och lyssnar noga på för och nackdelar med alternativen.

Just nu är jag som du kanske märkt inte inne på att förlänga uterummet med nock för jag fick bra åsikter ifrån billy_baver på saker jag inte tänkt på. Stjäl utsikt och solljus till vardagsrummet som att min redan lilla tomt äts upp av denna variant.

Detta kanske ger lite mer klarhet i alternativen.
Du får gärna hjälpa till jag uppskattar andras erfarenhet och kunskap d^_^b


frslagputerumsplacering.jpg



Med att förlänga i nock.


frslagputerumsplacering.jpg
 
Min personliga åsikt är att ett sk uterum skulle förstöra utseendet på din husmodell. Om uterummet är så viktigt skulle jag personligen haft det i åtanke från början och försökt byggt ett hus där uterummet har en naturlig plats och harmoniserar med huset i övrigt. Men jag inser givetvis att det inte är så*enkelt. Är ett uterum verkligen nödvändigt? Vad är syftet med det? Kanske vore det bäst att först bo in sig och sedan känna efter om ett uterum verkligen är en nödvändighet?
 
kjonsson skrev:
Min personliga åsikt är att ett sk uterum skulle förstöra utseendet på din husmodell. Om uterummet är så viktigt skulle jag personligen haft det i åtanke från början och försökt byggt ett hus där uterummet har en naturlig plats och harmoniserar med huset i övrigt. Men jag inser givetvis att det inte är så*enkelt. Är ett uterum verkligen nödvändigt? Vad är syftet med det? Kanske vore det bäst att först bo in sig och sedan känna efter om ett uterum verkligen är en nödvändighet?
Du har så rätt. Tycker inte direkt något av förslagen är snyggt. Jag får gå på det minst fula och mest praktiska i värsta fall. Tanken med rummet att enkelt kunna nå det helst direkt från köket. En plats att äta frukost på sommaren. Sitta på kvällarna hela sommaren men även vår/höst med lite extra tillfällig tillskottsvärme.

Jag har bygglov för denna modell på hus men det är ute på landet så jag tror lite ändringar inte är omöjligt. Vill dock hålla mig till samma budget. Kan ju behålla framsidan på huset då jag gillar utseendet men ändra baksidan något. Har du några förslag?
 
Vi har ett hus av samma modell (men utbyggnaden i bak) är lite större, 3 meter. Vi kommer att göra ett uterum som i akternativ 2, men inte att det sticker ut utan att det går i nivå med utbyggnaden. Alltså blir det 3 meter djupt (inte så mycket jag vet men vi har bara tänkt ha en loungegrupp där med soffa så att man ser ut, inte så att man sitter mittemot varandra). Kommer att sätta in en dörr från vardagsrummet så att man kan gå direkt. Att vi inte planerat in det från början är helt enkelt att vi inte kände att vi kunde bestämma var vi skulle ha det innan huset var byggt och vi bott där ett tag (ett år nu) för att se hur vi använder tomten. Precis som du säger så harmoniserar det ju inte helt med huset, men för oss är det en inglasad veranda, inte en förlängning av vardagsrummet.

Det första alternativet är ju helt klart snyggast. Vet en granne till mina föräldrar som har ett välvt glastak till uterummet så då kommer det in massor med ljus. Fast det är visserligen jättefult. Väldigt modernt uterum till ett väldigt gammalt hus. Men du kanske kan se på alternativ där taket inte tar bort så mycket ljus.

Om du vill ha placering nummer 2 men snyggare så kanske du kan fundera om lite kring taket på huset och göra det mer som det är på LB-hus Lyckan funkis. Fast då skulle ju hela huset få en annan stil och du skulle inte bli så högt i tak i uterummet.
 
byggankan skrev:
Vi har ett hus av samma modell (men utbyggnaden i bak) är lite större, 3 meter. Vi kommer att göra ett uterum som i akternativ 2, men inte att det sticker ut utan att det går i nivå med utbyggnaden. Alltså blir det 3 meter djupt (inte så mycket jag vet men vi har bara tänkt ha en loungegrupp där med soffa så att man ser ut, inte så att man sitter mittemot varandra). Kommer att sätta in en dörr från vardagsrummet så att man kan gå direkt. Att vi inte planerat in det från början är helt enkelt att vi inte kände att vi kunde bestämma var vi skulle ha det innan huset var byggt och vi bott där ett tag (ett år nu) för att se hur vi använder tomten. Precis som du säger så harmoniserar det ju inte helt med huset, men för oss är det en inglasad veranda, inte en förlängning av vardagsrummet.

Det första alternativet är ju helt klart snyggast. Vet en granne till mina föräldrar som har ett välvt glastak till uterummet så då kommer det in massor med ljus. Fast det är visserligen jättefult. Väldigt modernt uterum till ett väldigt gammalt hus. Men du kanske kan se på alternativ där taket inte tar bort så mycket ljus.

Om du vill ha placering nummer 2 men snyggare så kanske du kan fundera om lite kring taket på huset och göra det mer som det är på LB-hus Lyckan funkis. Fast då skulle ju hela huset få en annan stil och du skulle inte bli så högt i tak i uterummet.
Uppskattar den fina informationen. Speciellt från någon som redan bor i ett hus och har tänkt till.

Jag är inte riktigt med på hur din lösning ser ut.
Du menar alltså som i detta exempel fast inte att den sticker ut på varken kortsida eller långsida av huset? Den linjerar med kortsidan och sticker inte ut mer än utbyggnaden i mitten på huset alltså?

Hur ser anslutningen till ditt befintliga tak ut och vad har du för takhöjd inne i uterummet?
Jag ser fördelar med att förlänga ut nock i befintliga vardagsrummet då det blir väldigt luftigt och känsla av stort rum. Att sitta i en kuvös med 2.20 i takhöjd ger inte samma känsla direkt :wow:

Att förlänga vardagsrummet i nock enligt tidigare bilder fast försöka få in ljus på något sätt kanske är ett alternativ mindre fult. Svårt att se hur det skulle gå till dock. Takfönster av något slag?


frslagputerumsplacering.jpg

uterumdomherrenpsidan.jpg

100409+Takf%C3%B6nster.jpg

altan_uterum.jpg

prod_glastak.jpg

3a.jpg

uterum.jpg
 
Vi har inte byggt uterummet ännu, men planen är att det inte sticker ut någonting utan att uterummets kortsida följer husets kortsida och uterummets långsida följer utbyggnadens baksida.

Vi har 2,60 i takhöjd i huset så om man har ett tak som börjar under stuprännan och slutar svagt så borde det inte bli så lågt i tak som om man har 2,40.
 
byggankan skrev:
Vi har inte byggt uterummet ännu, men planen är att det inte sticker ut någonting utan att uterummets kortsida följer husets kortsida och uterummets långsida följer utbyggnadens baksida.

Vi har 2,60 i takhöjd i huset så om man har ett tak som börjar under stuprännan och slutar svagt så borde det inte bli så lågt i tak som om man har 2,40.
Då är jag med. Det kommer nog bli bra med ert uterum.
Trevligt. 2.60 i takhöjd lockar mig också. Du har fortfarande ryggåstak i mitten?
 
Ja, och det är så värt varenda öre. Vi är jättenöjda med huset och takhöjden är helt klart en av sakerna vi gillar. Med 4 sovrum och allrum på dryga 140 kvm så blir ju inte sovrummen så stora men den extra takhöjden gör att de ändå känns rymliga. De 20 extra cm medger också mer plats för förvaring än man kan tro. Skåp längs hela taket i tvättstugan t.ex. (sådana som man har ovanför kylen) men ändå plats att ha kläder på tork hängande under. Har mätt och kommit fram till att min sambo kommer få plats med 3 rader skjortor i klädkammaren och jag kommer få plats med att hänga klänningar ovanför tröjorna. Får lite extra behov av att köpa små pallar att stå på också :)
 
Hemmakatten
byggankan; du kan också köpa en sån där lång stång/käpp med krok i ena änden som de har i klädbutiker för att ta ner kläder som hänger högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.