Hej,

vi har ett gammalt Tylö aggregat på landet med termostat å timerpanel.

3 st 16A huvudsäkringar ute på stolpen vid vägen.

När bastun blivit varm så löser alltid berörd säkring ut. Någon som vet.

Vippsäkringen för den grupp som bastun tillhör som sitter inne i huset klarar sig alltid.
 
Troligen beror det på att du har någonting annat på samtidigt...tex disk, tvätt eller liknade...
 
Nä, den funkar alltid så, spelar ingen roll om vi har elementen på eller ej. Spisen är avstängd. Tvätt likaså.

Varför funkar den i 1h sen när den blivit tillräckligt varm så går fasen?
 
Hur många kW är aggregatet på?
 
Så att varmvattenberedaren går på?
 
Kommer ej ihåg Kw.

Duschade faktiskt inte innan.

Jag fattar dock inte hur fasen kan hålla i typ 1 h innan den går. Å alltid när tempen ä ruppnåd i bastun.

Kan du va så att termostaten är fel på något sätt så bastun maxar precis när den skall slå av värmen?
 
Säkringen ute i stolpen är ju trög, dvs man kan överbelasta den ett tag innan den löser ut.
Kanske det slumpar sig så precis att den orkar hålla just den tid det tar att värma upp bastun.
Ett annat alternativ är att termostaten börjar bli kass så att när den uppnått rätt temperatur och skall bryta blir det nåt fenomen, strömspik eller nåt, som gör att huvudsäkringen som kanske redan ligger på maxbelastning, löser.
 
Säkringar klarar en viss överlast under en viss tid. En 10A säkring kan man säkert lasta 11-12A under en timme. Jag har ingen exakt data på detta, men jag vet att knivsäkringar kan man lasta 50% extra under en timme.
 
Ok, inget jätteproblem eg. men alltid intressant å veta. Skall kolla kw på aggregatet.
 
Är det verkligen ett enfasaggregat och inte trefas?
Kan det ha något att göra med aggregatets konstruktion, att det i uppvärmningsfasen kör hel effekt på alla element och sedan använder en annan koppling med lägre effekt för att reglera värmen. Kasta om ordningen på de ingående kablarna till bastuaggregatet och se om felet flyttar med till en annan huvudsäkring.
 
Hur stor är "vippsäkringen" (dvärgbrytaren) inne i huset? En proppsäkring tål mer belastning än en dvärgbrytare i samma storlek. Är de lika stora har du någon annan okänd belastning igång. En annan teori är att det sker ett överslag/kortslutning i bastuaggregatet vid uppnådd drifttemp, och en vanlig säkring löser snabbare då.
 
Du kan ju testa slå av alla säkringar och bara köra bastun. Då kan du ju utesluta att det skulle bero på att något annat ligger på samtidigt. Du är ju hemma hos dig själv så tid är ju inget problem.

//Patrik
 
Det beror bara på bastun. Allt annat kan vara avstängt å resultatet blir detsamma.

Jag har inte i huvudet vad vippbrytarna är på, får återkomma.

Huvudsäkringarna är gamla hederliga porslinsproppar.
 
Kortslutning beroende på termostaten på något sätt låter troligt.

Teoretiskt kan det också vara nån temperaturberoende grej i form av att metall expanderar/krymper av värme/kyla och det blir kortis för att en dålig isolering blir för dålig.

Hörs det nån "pang" nånstans när säkringen löser ut?
 
Nä inget pangande....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.