Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej,

Jag har hamnat i en delikat situation, mitt hus som precis har total förstörts i en brand ska nu återuppbyggas. Byggplanen tillåter max 60m2, men var i själva verket var huset 70m2, denna svart byggda del är sedan länge preskriberat då huset byggdes för 40 år sedan. Jag kan byggplanen ganska bra, och vet att jag inte kan åberopa dessa 10m2 extra m2 om jag hade velat riva huset och bygga nytt.

Men vad händer nu efter att en brand har total förstört huset? Jag har en grund som är 70m2, en byggplan som tillåter max 60 m2, jag kan nog få en avvikelse på 10% godkänd till max 66m2, men inte upp till 70m2.

Har jag rätt att få återuppföra mitt gamla "svartbygge" eftersom det har brunnit, eller måste jag falla tillbaka på 60m2 som om jag avsiktligt hade rivit huset?

Finns det några dokumenterade fall som liknar mitt?

Tacksam för goda råd, jag har inte lämnat in bygglovs ansökan ännu, utan vill veta jag har för rättigheter och skyldigheter.
 
15% avvikelse ska kommunen godkänna,finns prejudikat på det.
 
Detta ska följas med spänning....

Tror inte detta kommer att bli en lätt match....beror nog på vilken kommun och en hel del andra saker....

Kan du inte ringa anonymt till kommunen ang avsteg från gällande byggplan?
 
Steksmar skrev:
15% avvikelse ska kommunen godkänna,finns prejudikat på det.
Kommunen SKA godkänna 0%!
Kommunen KAN oftast godkänna avvikelse om den vill. Finns ingen bestämd % man kan bevilja, men 10% är en ganska vanlig gräns.

(Varför skulle det stå 60 kvm om man automatisk hade krav på 69 kvm??)
 
Jag tror iofs att kommuner ofta är relativt välvilliga efter en brand.
 
absolut, kommuns SKA godkänna 0%(förutsatt att det inte finns andra avvikelser,höjd exempelvis)
men kommunen ska/kan oxå godkänna en mindre/liten (eller hur den nu benäms i nya pbl) 15% ör den gränsen som gäller inte 8,9 eller 10%.

Om dom inte godkänner en avvikelse som håller sig till prejudikat kommer dom med största sannolikhet få problem att motivera det i högre instanser

http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2004/boken_om_lov_tillsyn_och_kontroll.pdf

RÅ 1991 ref 57 Bygglov lämnades för tillbyggnad av
ett sjukhem, varefter den sammanlagda
byggnadsytan blev 1 970 kvm.
Gällande detaljplan tillät en byggnadsyta
om endast 1 700 kvm. Överskridandet
av den tillåtna byggnadsytan
med 270 kvm har ansetts för stort
för att utgöra en mindre avvikelse från
planen.
 
Där står ju faktisk att 15% (15,88 för att vara exakt) är för mycket. Det finns inget prejudikat som säger att kommunen måste godkänna någon överyta alls.
Möjligtvis kan man kräva att få 10% om grannarna fått det men annars inte.

Hela poängen med en detaljplan är att regulera vad som får byggas, inte vad som får byggas + x%.
 
Att försöka överklaga kommunens beslut kan vara både krångligt och kostsamt......
 
Steksmar skrev:
Har jag fel ber jag om ursäkt för allt jag har skrivit.
Och det har du. Ursäkten är accepterad...
 
Enk Projektet skrev:
Att försöka överklaga kommunens beslut kan vara både krångligt och kostsamt......
En rad på ett papper och det kostar inget.
Men man kan ju också anlita en advokat och då blir det annorlunda.
 
haavard skrev:
En rad på ett papper och det kostar inget.
Men man kan ju också anlita en advokat och då blir det annorlunda.
Att överklaga till länsstyrelsen är enkelt och gratis...men det betyder inte att man vinner...och vill man det är det varken enkelt eller gratis.....
 
Men 60m² hus + 10m² vinterbonat uterum är en väg som svårligen kan förbjudas.Om det inte finns restriktioner om uterummets storlek på platsen.
 
PS tips på hur man skriver m² Håll ner Alt och skriv 253 så blir det fint , m³ skriv Alt 252. Ds
 
haavard skrev:
Och det har du. Ursäkten är accepterad...

det återstår isf att se :)

enklast är att ringa till kommunen eller till länsstyrelsen för konsultation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.