Jag skall till våren avsluta (när blir man egentligen färdig med ett hus??) mitt bygge med att renovera köket. Spis, kyl, frys skall givetvis bytas ut, men jag är mycket skeptisk mot alla nya apparater med styrelektronik. Jag inbillar mig att den typen av maskiner är mycket känsligare för att gå sönder än gamla hederliga maskiner med vred som avger ett betryggande "klonk" när man vrider på det.

Är jag bara paranoid eller är moderna grejor sämre?
Tar gärna emot input från den ärade läsekretsen.
 
Allting går ju sönder förr eller senare. Ju fler delar, desto oftare går det sönder. Jag är helt inne på din linje.
 
Problemet som jag ser det är att man inte dimensionerar tillräckligt idag, saker är inte till för att hålla mycket längre än garantitiden. Annat var det förr när varumärket hängde på i hur många generationer en vara höll.

Å andra sidan är dagens maskiner betydligt mer avancerade (en del alldeles för avancerade) med allt vad det innebär, men den viktigaste delen är väl ändå att de är energieffektivare.

Jag skulle gärna sett gamla tankesätt med modern teknik =)
 
13th Marine skrev:
men den viktigaste delen är väl ändå att de är energieffektivare.
Njae, det håller jag inte med om. För mig är det viktigaste att maskinen ger mig det jag vill ha med hög kvalitet och till lägsta möjliga totalkostnad. Detta får ju gärna även innebära att de är energieffektiva. Sen att det inte alltid är lätt att hitta såna maskiner är en annan sak.:(

Men jag håller med övriga i tråden är att det känns som hållbarheten var bättre förr och att det snålas in mycket vid tillverkningen och att "flashighet" ofta går före långsiktig hållbarhet och kvalitet.

Jag gillar för övrigt också gedigna "klonk". Hatar att behöva ta till manualen för att värma en kopp vatten i mikron... q(;^;)p
 
Jag är också ivrig anhängare av saker som koncentrerar sig på sina huvudfunktioner. Kylskåpet ska hålla maten kall, inte innehålla TV. Spisen ska ha reglage för värme och kanske tid, men behöver inte ha olika program för att laga olika typer av mat. Samma med tvättmaskin, ju enklare desto bättre.

Ju färre knappar och inställningar, desto bättre. Och kan man få riktiga fysiska knappar så föredrar jag tveklöst det. Ta bara en dimmer som ytterligare exempel. Dem med en rund ratt som man kan trycka på för på och av och vrida på för ljust och mörkt förstår alla. De nya elektroniska där man ska hålla en knapp inne på olika sätt misslyckas de flesta oftast med flera gånger innan man fattar hur man ska göra.
 
Hur funkar en kran med optisk sensor när det är strömavbrott?
 
Noseone skrev:
Hur funkar en kran med optisk sensor när det är strömavbrott?
Dom funkar hur bra som helst, det finns nämligen ingen elanslutning till dom kranarna utan det sitter en/flera små knappcelsbatterier i kranarna bakom en liten (oftast insex-)skruv, ganska nära "foten".
 
Demmpa skrev:
Dom funkar hur bra som helst, det finns nämligen ingen elanslutning till dom kranarna utan det sitter en/flera små knappcelsbatterier i kranarna bakom en liten (oftast insex-)skruv, ganska nära "foten".
...Vilket inte låter så värst mycket bättre. Tänk att stå hemma och förbereda en festmiddag och så behöva avbryta för att åka och leta en kvällsöppen teknikbutik som säljer knappcellsbatterier.
 
Jag var på utbildning på ett ställe där de hade beröringsfria kranar på toaletterna. Man bara viftade framför dem så började vattnet rinna. Sen slutade de rinna en liten stund efter att man gått därifrån.

Första gången man testade dem var de rätt coola. Andra gången med, kanske. Tredje gången började de bli lite irriterande. Kursen varade tre dar, och på tredje dagen var jag hjärtligt trött på hightec-kranarna.
 
Detta var ett krav när jag skulle köpa micro, blev en Samsung ME82, två rattar (en för tid, en för effekt) och en knapp för att kunna ställa in tiden !
Den startar av sig själv ett litet tag efter att man ställt in tiden,helnöjd !
Och beröringsfria kranar,,, sitter sånna på jobbet pga hygieniska skäl, ser ingen annan fördel med dom.
Ska vara EN spak för värme OCH flöde, för bästa funktion.
 
Förstår inte varför något som är hygieniskt, spar energi och spar vatten skulle veta dumt.
 
b8q skrev:
...Vilket inte låter så värst mycket bättre. Tänk att stå hemma och förbereda en festmiddag och så behöva avbryta för att åka och leta en kvällsöppen teknikbutik som säljer knappcellsbatterier.
Dom flesta av oss brukar ju ha batterier hemma, annars så finns det ju på närmsta mack eller kvällsöppna mataffär.
Det finns 10.000 andra grejer som kommer att strula innan ett sådant batteri skulle upplevas som ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.