Hur kan det vara samma antal kvadratmeter???? 18x25 är inte lika mycket som 25x25 eller
 
Om det skulle vara samma så är det skillnad är det även skillnad på längden.
 
Nej det är det inte, men TS fick de kvadrat som tomten är, men när de gick runt och tittade så pekade de "och tomten slutar där" och pekade utanför tomten. De pekade alltså ut 25x25, men tomten är 25x18 i ena änden och 25x25 i andra...

Men, som jag förstår det, så går det inte att hävda att de tagit betalt för kvadrat som de inte ägt rätten att säjla...
 
Efter att ha varit runt i många skogar och letat gränser inför avverkningar så kan man väl säga att: Gränsen går där den går oberoende av var en bonde pekar eller var han satt sitt staket. :).

Lantmäteriet har ju dessutom lyckats få fram uppgifter om hur stor tomten är vilket enkelt kunde gjorts redan vid köpet och borde gjorts. Mäklaren inser väl detta och erbjuder sig att ta en del av kostnaden för att få tomten så stor som han påstod vid försäljningen. Att säljarna skulle ha något ansvar här har jag svårt att se.
 
Var ser ni att tomten är 25 meter lång? Jag läser att den är 25 meter bred i bakkant och 18 meter i framkant, men hur lång den här har jag inte sett? Inte heller hur stor den är, bara att TS genom förrättningen eventuellt skulle få 300 kvm mer? Hur stor andel av tomten dessa 300 kvm är framgår inte heller.
 
robbanonline skrev:
men tomten är 25x18 i ena änden och 25x25 i andra...
Kan du inte rita upp den här tomten du pratar om och posta här? Jag är så oerhört nyfiken.

Tack Anna för att du satte stopp för spekulationerna...
 
Jag tycker själv att mitt inlägg ang. tomtstorleken tyder på att det är Fredagsmys redan idag, vilket också är fel.Får nog fundera lite till. Hoppas att TS får rätt på sin affär i alla fall
 
Anta en rätvinklig triangel med basen 7 m. Vad måste då höjden vara för att arean skall bli 300 m2? ;)

Ungefär 85 m lång tomt, om den är någorlunda rektangulär.

Fastighetskartan saknar rättsverkan. Det är gränserna i marken som gäller.
 
Fast gränserna i förättningsakten/kartan gäller väl före de i marken?
 
Nej.
 
Är du 100 på de'?
 
Ja.

"3 § Gräns som blivit lagligen bestämd har den sträckning som utmärkts på marken i laga ordning. Kan utmärkningen ej längre fastställas med säkerhet, har gränsen den sträckning som med ledning av förrättningskarta jämte handlingar, innehav och andra omständigheter kan antagas ha varit åsyftad. Om gränsens sträckning ej utmärkts på marken i laga ordning, har gränsen den sträckning som framgår av karta och handlingar."

Jordabalken, kap 1.

Dvs om märken aldrig har satts uit eller om de förkommit, sä får man (dvs lantmätaren) gå till akterna och försöka tyda sig till var gränserna skall stå.
 
Jag tänker bara att det blir lite FÖR enkelt att utöka sin egen tomt genom att i hemlighet gräva upp och flytta tomtmarkeringar (hemskt brott med högt straff, jag vet) om dessa gäller framför förrättningskartan. Och jag har fått lära mig att det bara är förrättningskarta/dokument som gäller, inga andra kartor eller skrivelser.
 
Det är inte så att jag inte vill tro dig på ditt ord, men det skulle fortfarande vara intressant med en källa, lagtext eller motsvarande. :)
 
Sorry, jag hann editera mitt svar med förtydligande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.