Hej,

i huset där jag bor sitter en minimaster med aggregat i köket. Den tillhörande skitfula köksfläkten och det faktum att systemet inte fungerar optimalt gör att jag vill göra något åt ventilationen.

Jag vill påpeka att jag läst det mesta av trådarna som behandlar ämnet på forumet, nu vill jag ha tips som skulle kunna tänkas passa för mitt hus :)

Huset är en 1 1/2 plans-villa på 137 kvm med kattvindar och o-isolerad vind, braskamin och luft-luft-pump på nedervåningen. Rören till ventilationen ligger på kattvinden med isolering runt och upp över vinden. Huset är beläget i Mälardalsområdet, syns i profilrutan här intill men bara för att förtydliga...

Jag bytte precis filter i aggregatet och när jag ändå fått upp mig själv ur soffan passade jag på att kolla tempen på luften som systemet blåser ner i huset. Jag mätte i vardagsrum och 2 sovrum på nedervåningen.

Vardagsrum: 20,3 grader i rummet, luftströmmen mättes till 13.2 grader
Sovrum 1: 20,2 grader i rummet, luftströmmen 13,8 grader
Sovrum 2: 20,3 grader i rummet, luftströmmen 13,5 grader.

Det är 0-gradigt ute och systemet står i normalt läge, det kan ju också vara bra att veta kanske. Jag tycker inte det var direkt lysande siffror......

Jag skulle gärna slippa ha aggregatet i köket och kunna ha en vanlig köksfläkt. Ett tyst hus med självdrag skulle inte vara fel (skulle ha tänkt på det tidigare :x ).

Vad är bästa lösningen?
 
Jag stod inför samma problem tre år sedan. Hade en Minimaster ACC från 1980 i köket. Det mesta fungerade OK, men reservdelar var på upphällningen och köket skulle renoveras.

Efter mycket analys valde jag att köpa en ny "Minimaster" i form av en Fläktwoods RDKR. Allt annat hade krävt att jag rivit ut halva huset för att lägga om från- och tilluftskanaler. Det hade blivit löjligt jobbigt.

Nackdelen är att volymkåpan precis som förut drivs av Minimastern och att floran av tänkbara kåpor är begränsat till Fläktwoods egna kåpor.

Det finns lite bilder här --> http://s682.photobucket.com/albums/vv184/consensus/Kitchen/

RDKR:n fungerar jättebra, är tyst och energisnål. Det var inte helt "plug-and-play" vid installationen, men nästan.
 
Det där ser lite roligare ut än min kåpa, minst sagt.

Men, hamnar fläkten på samma höjd som med minimaster? Det är ett annat stort problem i mitt kök. Från spis till underkant på fläkten är det 33.5cm, meckigt och trångt om man använder den inre delen av hällen. Bänkskivan sitter på normalhöjd så inget att spela på där...

Jag känner som du gjorde, det blir löjligt mycket jobb om kanalerna ska dras om. Men dom ligger ändå rätt bra till här så jag har inte förkastat idéen att att flytta ännu. Mer tips?
 
Höjden på spiskåpan avgörs helt och hållet av hur högt upp du kan montera aggregatet, med hänsyn taget till hur rören löper i bjälklaget. Jag sågade in mig i innertaket och monterade aggregatet så högt som möjligt som du kan se. Fläktwoods har dessutom fler "designkåpor" idag än vad som fanns att tillgå 2008.

RDKR-aggregatet med roterande växlare är dessutom 100 mm lägre än motsvarande aggregat med plattvärmeväxlare (RDKG). Dessutom slipper man strulet med kondensavloppet om man kör roterande. Så studera ritningarna noga över de aggregat som finns på marknaden. Jag tror faktiskt att RDKR har högst förhållande mellan kapacitet och storlek. Jag är jättenöjd.
 
Jo det är klart att höjden jag kan montera på är avgörande. Att flytta upp aggregatet är dessvärre kört, däremot skulle ett 10cm kortare aggregat göra en del skillnad för mig eftersom det är så tajt mellan spis och kåpa idag.

Jag passade på att kolla lite nu. RDKR är 60cm, RDKG är 70cm - som du skrev 10cm kortare alltså. Det som sitter idag är 70cm. På alla mått tillkommer kåpa. Min kåpa bygger ytterligare 10cm, samma som slim-kåpan hos fläktwoods.

Hmm....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.