Det är nog jag som har varit otydlig. Jag ber om ursäkt ska till huset ikväll med min flickvän då lovade hon att hjälpa mig att dra i trådarna ( strömlöst förstås) Förhoppningsvis så kan vi följa alla trådar tills vi hittar var det är fel kopplat vilket skulle vara otroligt bra.

Har förövrigt fått hem en isolations testare som jag har beställt nu tror jag inte jag kommer få någon nytta av den men kanske?
 
Har en annan fråga, finns fet någon sladd sökare att köpa, alltså något man kan koppla på sladden som gör sladden till en sändare, och sen en apparat man kan dra längst väggarna för att kunna följa hur den är dragen?
 
Hej har nu varit ute och felsökt och hittade till slut kopplingsdosan som var gömd på kattvinden under isoleringen. från kopplingsdosan delade sig gruppen i fem EKK kablar som var spikade åt olika håll. På en av kablarna ( en rätt gammal kabel då jordkabeln var o-isolerad) Så ligger nolla och jord ihop. Jag kopplade bord den kabeln (faser och nolla och jord) samt kopplade in allt i centralen igen nollan och slog på brytarna efter att ha mätt upp att allt var rätt. Har även köpt en enkel kontakttestare som skall testa om allt är i kopplat rätt. Så nu känns det lite lugnare igen då allt är ikopplat förutom en EKK kabel från en kopplingsdosa från vinden.

Men även om det inte är ett stort problem så har jag ingen aning vart denna felkopplade EKK kabel går någonstan för allt verkar fungera nu och kabeln försvinner ner i golvet på kattvinden och borde komma ner till i taket på köket, men hittar ingen dosa eller något annat.
 
Värmelampan till mössen?
 
Bo.Siltberg skrev:
Värmelampan till mössen?
rackarns så nu lär ja bli fiende med alla hus möss, bäst att koppls in slsdden igen, om jag drar två bablar en från en fas och en direkt från nollan så inte jfb löser ut så borde elen till mössens värmelampa fungera igen?

:p
 
Det kan ju vara en kabel som bara är klippt i andra änden vid något tidigare tillfälle.

Lämna den urkopplad tills du kommer på vad den går till.

Kan bli kul effekter av sådant. En kollega bodde i en lägenhet inne i stan, han fräschade upp sin garderob/klädkammare. Längst in fanns det en härva med gamla teletrådar som han kom fram till att de inte användes längre. Så han klippte helt sonika av dem och petade in ändarna i hål i väggen och putsade över alltihop.

En vecka senare ringde det på dörren. det var en firma som höll på att felsöka fastighetens kodlås, reparatören hade kommit fram till att kabeln gick genom kollegans lägenhet. Så han fick karva fram kabeländarna ur väggen och undrade lite försiktigt "kan det vara den här kabeln?".
 
Jag tycker din kollega gjorde rätt ligger det ett nystan med omärkta kablar så klart att dom skall väck.

Håller själv på att märka upp alla kablar med nummer på grupp så det i framtiden lätt skall gå att identifiera alla kablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.