Jag håller på att bygga om badrummet. I samband med detta har jag flyttat inkommande vattenledningar och alltså fått dra in nya kopparrör. Jag tänkte att eftersom rören går genom en garderob så har jag skarvat dom där. Dom sitter helt öppet i garderoben, ej inbyggda. Jag har använt klämringskopplingar. Nu blir jag osäker på huruvida garderoben räknas som "dolt" eller inte? Är min lösning godkänd, eller blir det till att göra om? :S
 
Jag skulle göra så. Tror det är ok enligt branchens regler.
 
Det kan knappast anses vara dolt iom att inspektionslucka är godkänt.
 
Mikael_L
Möjligen anser "säker vatten"-reglementet att det ska vara ett fuktskyddat utrymme där ev läckage snabbt "skvallrar".
Dvs att sätta en sån där plastbotten i garderoben som man brukar ha i botten av diskbänksskåpet.
 
Det borde väl vara samma krav som när man har en koppling under diskbänken till blandaren? Någon som vet om det krävs något extra skydd i dessa skåp?
 
Y
Jag skulle dra en silikonfog inne i garderoben samt tätning vid genomföring så skulle du mot all förmodan få läckage rinner vattnet ut på golvet.:cool:
Glöm inte stödhylsa till klämringskopplingen..............
 
injonil skrev:
Det kan knappast anses vara dolt iom att inspektionslucka är godkänt.
Vem har sagt att inspektionslucka är godkänt?
 
Jo, om man läser reglerna från Säker Vatten så framgår det som du kanske insinuerar att det inte räcker att sätta en inspektionslucka om man bygger in skarvar i en huskonstruktion utan det krävs även att utrymmet är vattensäkert och avleder vattenläckage på ett tillfredsställande sätt.

Men nu handlade det inte om att bygga in, utan förlägga skarvarna i en garderob och det är ju helt ok. På samma vis som det är ok att gå från ett rör till en blandare under en diskbänk.
 
Det är godkänt att göra så som du vill göra. du bör ha ett avrinnigshål skvaller rör så att du ser om vattnet läcker delvis göra en balja.. men det är inte specielt troligt att det kommer läcka just där . får jag tippa var det läcker gör det det garanterat i en por i presolen... Det som inte är godkänt är att rören inte får vara ingjutna med skarvar detta gäller oxå radiator rör numera inte ens om man pressar så e det ok.. inte heller får man ha dolda skarvar i väggen om dom inte är inspekterbara
 
Jag har presskopplingar på värmerören i golvet. Satte en GB-glass låda med silikonat vp-rör som skvallerrör till det vävspända taket i undervåningen för säkerhets skull. Det här gjordes för 8 år sen så dold vaärmerörsskarvar var ok.
Undrar om min lösning skulle vara godkänd idag....


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370602,18.134506
 
Tack för alla svar, de har verkligen hjälpt! Jag kommer klä undersidan och en bit upp på väggarna i garderoben med tätskiktsduk, och på sikt också ordna nån slags avrinningsrör därifrån ner i källaren via avloppskulverten som ligger intill. Jag kommer också montera trådlös fuktsensor som är kopplad till mitt villalarm. Minsta fukt och jag meddelas direkt i mobilen. :)
 
SOCKEPLAST skrev:
Tack för alla svar, de har verkligen hjälpt! Jag kommer klä undersidan och en bit upp på väggarna i garderoben med tätskiktsduk, och på sikt också ordna nån slags avrinningsrör därifrån ner i källaren via avloppskulverten som ligger intill. Jag kommer också montera trådlös fuktsensor som är kopplad till mitt villalarm. Minsta fukt och jag meddelas direkt i mobilen. :)
Detta är överkurs om du använt rätt material och gjort by the book. Se istället till att det är klamrat ordentligt längs rören ,så att det inte kan röra sig i kopplingarna om nån rotar runt i garderoben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.