Hej!
Har en oinredd vind idag, vill inreda den till sovrum mm.
Har lite lågt i tak idag, vill höja hanbalken lite om möjligt????
Vad gör man, flyttar in de stånende balkarna?
Tacksam för hjälp!!!!
 
  • Vind-befintlig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar är en bärande konstruktion. Det betyder att man bör räkna på det innan du rör detta. Och då ska man ha bygglov.
Eller vill du ta en risk?
 
Jo jag vet att det är en bärande konstruktion. Hur räknar man på det? Jag har tänkt söka bygglov, blir något mer fönster har jag tänkt.
 
Har du tänkt söka bygglov, kommer kontoret kräva dig på beräkningar från en konstruktor som skriftlig garanterar att huset rasar inte. Dvs. Är du inte en konstruktor med diplom, kommer de vägra dig tillstånd!

Utöver detta kommer de kräva en KA.

Man räknar ut det genom att taga hånsyn till:
Materialet som takstolar är tillverkade i, var i landet huset står, dimentioner, plåt eller takpannor.

Du kan ringa de och fråga!
 
Tänk på att dagens isoleringskrav gäller för den nya ytan, det krymper takhöjden ytterligare.
 
mattetvilling skrev:
Tänk på att dagens isoleringskrav gäller för den nya ytan, det krymper takhöjden ytterligare.

Man kan isolera förbi hanbjälken.
 
  • tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går ju bra men om man har "eluppvärmt" och ska klara kraven får man nog ha ca 600mm isolering vilket gör att det kan bli ganska smal gång med full takhöjd.
 
mattetvilling skrev:
Det går ju bra men om man har "eluppvärmt" och ska klara kraven får man nog ha ca 600mm isolering vilket gör att det kan bli ganska smal gång med full takhöjd.

Allt över ca 500mm är väl egentligen bortkastat, vill jag minnas. Max isoleringseffekt uppnås däromkring. Och - ja - jag kan absolut ha fel, men vill minnas att jag och mannen som isolerade mitt bygge pratade kring detta.
Apropå nämnda bygget, och vad som krävs för att klara kraven med eluppvärmning.
Ursprungsbyggnaden om 65kvm var eluppvärmd, och för enkelheten skull blev tillbyggnaden om 100kvm det också.
Så jag klarade kraven för direktel+luftvärmepump med 340mm lösull (ThermoCell) i taket, och 235mm i väggarna.

Så att inreda vinden, som tråden handlar om, behöver nog inte bli så jättesvår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.