Jag håller som bäst på att planera för det nya arbetsrummet. Tanken är att bygga ett fast skrivbord i vinkel, 80 djupt vid ena väggen och 60 djupt vid andra. Se bifogad bild.

Jag klurar på om jag ska använda mig av MDF, 2x16mm limmat och skruvat, alternativt Rustas bordsskivor som är 26mm tjocka (för att slippa målningen av MDF). Kostnaden blir på det stora ungefär densamma men mindre arbete med Rustas skivor.

Hur som helst, oavsett material tänkte jag fästa skivorna i bakkant med en liggande regel på väggen. I övrigt tänkte jag endast ha ben och lösa hurtsar på hjul.

Hur är det med spännvidden? Var bör jag placera ben för att få ett så stadigt bord som möjligt, utan tendens till nedböjning? Bordet ska klara av att bära lite tyngre saker (flera symaskiner och en större laserskrivare är väl de som är tyngst), som iofs då kan placeras där benen står.

Kommer jag behöva fästa någon regel under skivan i framkant för att förbättra bärigheten? 45x45? Och bör jag isf fästa benen i regeln? Påverkar ju höjden på bordet om man har ben på säg 70cm.

Tack på förhand!

/Thomas
 
  • arbetsrum 2012-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pekar som jag brukar på "The Sagulator" Den är beräknar nedböjningen för en skiva som är fastspänd i ändarna. I ditt fall kommer konstruktionen vara mycket stadigare eftersom skivan sitter i hela bakkanten men du få i alla fall en fingervisning.
/B
 
Tack för tipset, kan komma väl till pass flera gånger. Den här gången slutad det dock med att det blir skivor från IKEAs Vika-serie med lådhurtsar från samma serie i skarvarna, typ. Blir både billigare och mer förvaring och minimalt med arbete :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.