Ovanstående fixade även mitt vnc-problem.
Visade sig vara problem med visual effects, som inte går att stänga av i 11.10 (utan att installera compiz/compiz manager).
I ubuntu classic är 2d default.
Nu så börjar jag känna igen mig igen :p
 
Mikael_L
TLovskog, jag har precis köpt och börjat lite med ett PIC utvecklingskort.
Den 5-åriga dottern har jag än så länge introducerat såpass att hon fått skriva in ettor och nollor och därigenom bestämma vilka lysdioder som ska tändas.
Jag funderar på hur man ska kunna gå vidare härifrån, men det löser sig nog.

Men här gäller det att snabbt se till att kod blir roligare än smink, annars är det väl kört. :D

Ett annat tips till typ 5-7 åringar är de enklare elektronikbyggsatserna:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/byggsatser

Men då måste hushållet ha en lödpenna förvisso.
 
Har installerat Gnome Classic nu, tackl!

Ny djup fråga: Vilka bra program finns det för att skanna dokument och spara dem på hårddisk, gärna i något slags sökbart system. I värsta fall "skanna till PDF" eller liknande. Gärna enkelt att skanna många separata dokument.

Har så mycket papper som skall kastas...
 
Mikael_L skrev:
TLovskog, jag har precis köpt och börjat lite med ett PIC utvecklingskort.
Den 5-åriga dottern har jag än så länge introducerat såpass att hon fått skriva in ettor och nollor och därigenom bestämma vilka lysdioder som ska tändas.
Jag funderar på hur man ska kunna gå vidare härifrån, men det löser sig nog.
Ahh ... en array med binära nummer som representerar tänt/släkt och som loopas igenom ... det är ju en utomordentlig idé. Enkelt för Simon att begripa och han kan göra alla möjliga kombinationer. Tack för den idén!

Men här gäller det att snabbt se till att kod blir roligare än smink, annars är det väl kört. :D
:D :D
Ett annat tips till typ 5-7 åringar är de enklare elektronikbyggsatserna:
[länk]

Men då måste hushållet ha en lödpenna förvisso.
Ja. Vi har byggt en del av Wellmans prylar. Fick en laddning av ett företag som inte behövde dem längre.
Helt ok.

https://picasaweb.google.com/TLovskog/SimonTheEngineer?authuser=0&feat=directlink
http://www.youtube.com/watch?v=EoVptA-RFhA

Fast nu blev detta lite väl off-topic kanske ... ber om ursäkt.
 
P
-MH- skrev:
Ny djup fråga: Vilka bra program finns det för att skanna dokument och spara dem på hårddisk, gärna i något slags sökbart system. I värsta fall "skanna till PDF" eller liknande. Gärna enkelt att skanna många separata dokument.
Ett spännande koncept för den som har tid. De använder ett program som heter scan tailor som fungerar i Linux, men även på den mörka sidan. Själv har jag drygt en flyttkartong med fisketidningar och 20 årgångar av tidskriften Akvariet som ska digitaliseras + lite annat skräp...
 
P
TLovskog skrev:
Någon som kommer ihåg Gopher ... ännu en en-till-många historia, innan webben?
Gopher

Ja jag minns den, och det finns visst spår kvar där ute. typ 150 servrar enl artikeln ovan. Nostalgi :p
 
p.lundgren skrev:
Ett spännande koncept för den som har tid. De använder ett program som heter scan tailor som fungerar i Linux, men även på den mörka sidan. Själv har jag drygt en flyttkartong med fisketidningar och 20 årgångar av tidskriften Akvariet som ska digitaliseras + lite annat skräp...
Spännande, undrar om jag inte skall bygga en och städa ur bokhyllorna.

Om man inte vill göra OCR så kan jag rekommendera det DejaVue-formatet, som är gjort för skannade dokument är öppet och ger bra kvalitet till liten storlek (mindre och bättre än PDF typiskt) http://en.wikipedia.org/wiki/Djvu .
 
Jo, jag tycker du skall bygga en sån. Men om man nu skannat kvitton och bankpapper, vad gör jag sen med dem? Sparar som djvu på filsystemet?
 
Är det bara kvitton, bankpapper o dyl så skulle det nog funka acceptabelt med OCR. Dvs då kan man spara både en djvu och sedan en OCR-text. Denna kan man ju sedan söka i på lämpligt sätt. Jag skulle inte bemödat mig med databaser, dokumenthanteringssystem eller dylikt utan bara haft det som flatfiler i någon struktur på filsystemet och använt "grep" el dyl för sökning, indexering.
 
Du har.nog rätt. Då är ju frågan, finns det något bra program för att enkelt(!) skänka papper i en mätverksskanner, köra OCR och spara i lämpligt filformat? Skall kunna hantera ayy slå ihop fler dokumentsidor till ett.

Visst, det finns tasseract etc, men jag vill ha ett enkelt GUI-baserat. Helst Linux, men Win XP funkar...
 
Jag tror att alla programvaror som medföljt mina senaste scanners har kunnat scanna flersidiga dokument till en fil. Och till min senaste scanner verkade det medföljande OCR-programmet väldigt bra. Det bästa formatet är antagligen PDF eftersom det där går att lägga sökbar text "bakom" den scannade bilden (så det man ser är det som scannades, men det går att söka i texten och markera och kopiera). Fördelen är att bilder och sånt förblir bilder, ritade streck och såna grejer ser ut som i orginalet etc.

Så det svåra ligger inte där, det svåra ligger i att det tar tid att scanna varje sida, arkmatare fungerar bara med ark som har samma format och böcker tar väldigt lång tid att läsa in.
 
Japp, böcker är inte mitt problem just nu, utan mer kvitto och sån skit. Snart dags att skanna gammal bokföring också tror jag... :(

HP solution center på Win XP får det väl bli då. Men jag tycker inte det är så himla användarvänligt.
 
Redigerat:
Bokföring äldre än tio år är bara att kasta, inget att lägga dyrbar tid på.
 
Det tycker inte jag, och så länge det är min bokföring så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.