Hej

Jag ska ta upp ett hål i en timmervägg för att kunna sätta in en dörr.
Hålet kommer att bli c:a 90cm brett och timret är stående i väggen c:a 90mm tjockt.
Jag tänkte bära av öppningen med en limträbalk på 42x180mm, var inne på en bygghandel och dom sa att det skulle räcka.
För att få avbärningen att bli mer symetrisk så tänkte jag sätta 2 balkar i bredd.

Tror ni detta funkar och hur ska jag bära av timmer väggen när jag tar upp hålet?

mvh Peter
 
S
gärna bild på väggen. eller du säger vad som blir kvar av väggen uppe och nera när du mätt ut hålet
 
Om det blir timmer kvar ovanför ditt hål behöver du inte göra ngt uppåt. Däremot behöver timmerväggen stagas upp i sidled, på öppningens sidor alltså. Titta här under "Fönster och dörrar"
http://www.biggan.nu/Byggvard/timring.htm
 
Redigerat:
Svårt att svara utan bild men oftast när det är stående timmer finns en längsgående stock /planka uppe och då behöver du inte växla av under tiden vid en så smal öppning.
Det duger bra om du använder vanlig regel 45x195 istället för limträ.
 
Kurtivan skrev:
Om det blir timmer kvar ovanför ditt hål behöver du inte göra ngt uppåt. Däremot behöver timmerväggen stagas upp i sidled, på öppningens sidor alltså. Titta här under "Fönster och dörrar"
[länk]
Ts skriver att det är stående timmer.
 
Hej tackar för de snabba svaren :)

Jag har gjort en lite snabb skiss i paint, hoppas ni förstår vad jag menar med den.



Den grå ramen är det som kommer att bli dörr hålet, det kommer att bli c:a 100cm timmer kvar ovanför dörren. Den röda saken är som jag tänkt sätta balken.
Här kommer en bild på hur det ser ut idag, jag har tagit upp ett hål i ytskitet för att kunna se hur det ser ut.



Mvh Peter
 
Thomas Lundquist
Det där lutar nog mer om att det är en plankvägg. Den kanske inte är bärande dessutom så en bild på väggen och en fasadbild skulle underlätta en del.

Stående timmer användes oftast söderut (i Sverige kanske bäst att tillägga) där bristen på timmer var stor. Då murade man i mellan dom bärande "stolparna".
Hur gammalt är huset?
 
Redigerat:
Huset är byggt 1908.

På andra sidan väggen är det puts, under väggen finns det en timmer stock som är avburen på flera ställen, vilket får mig att tro att den kan vara bärande. Ovanför så finns det ett golv som slutar i den här väggen. Huset ligger utanför Fjugesta, ligger sydväst om Örebro.

mvh Peter
 
larsbj skrev:
Ts skriver att det är stående timmer.
Å, tusan läste dåligt då, annars timmerväggar är liggande för mig :D
 
Det kan ju va en plankvägg men 90 mm är ovanligt tjockt

Här i västvärmland är det ganska vanligt med stående timmer i innerväggar i timmerhus från 1850 och framåt. Framförallt kortare väggbitar upp till 2m
 
Thomas Lundquist
En timmervägg som är 90 mm är ovanligt klent.
Men dom innerväggarna var väl inte tänkta då i alla fall att vara bärande. Nu kanske bärande stommen sjunkit såpass att innerväggarna ligger på.
 
Redigerat:
Tackar för era svar.

Jag kommer att göra så här:
1. sätta en regel ovanför öppningen och skruva fast den i alla "plankor" så att dom inte förskjuts när jag tar upp hålet.
2. Sätta dit en balk, som jag ritat ( den röda ) för att vara på den säkra sidan. Vore ju trist om nått skulle gå snett.

På sikt ska hela denna vägg bort (2-3år), då hade jag tänkt ta in en firma som får räkna på det hela. Tanken är att jag ska slå ihop 2 entréer till en. Det jag ska göra nu är för att få en trappa till upp, utan att behöva gå ut, eller runt hela huset för att komma till den trappa som finns inne.

Mvh Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.