Hej!

Efter att i många år fått gott om råd från forumet känner jag nu att jag har en fråga jag inte hittar svaret på. Så blev att registrera sig och ställa denna...

Är så att mina föräldrar så smått börjat fundera på att byta element i sitt hus då de antingen är stendöda eller termostaterna lever sitt egna liv.
Sitter i nuläget Nobö-element sen huset byggdes -77. Efter lite velande mellan oljeradiatorer eller vanliga element så verkar vanliga genomströmningselement från troligen Nobö eller Adax vettigast.

Nog om detta, tror jag har valet av element i allmänhet rätt klart. Kruxet som jag hängt upp mig på är ett element som sitter precis bredvid ytterdörren. Har när det fungerade haft en tendens att bli glödhett så fort man öppnat dörren.
Funderar på om samma sak sker även med ett nytt element då det kommer in en massa kalluft i det och det måste jobba på, eller fattar en elektronisk termostat detta på något vis?

Har sedan en liten fundering min huruvida ett oljefyllt element skulle vara mer energieffektivt eller iaf bättre än ett vanligt genomströmningselement i det givna fallet. Det oljefyllda kommer ju inte att svalna lika fort men måste ju jobba längre tid efter dörren har stängts igen för att värma sig själv och sedan rummet. Inbillar mig att det bli nollreslutat i slutändan även om oljeelementet då kanske inte blir idiotvarmt på samma sätt som det andra. Är dock är lite osäker.

Någon som kan reda ut detta?
 
De enklare elektroniska termostaterna kommer att bränna på för fullt när du öppnar. Jag har inga förstahandsuppgifter, men har hört påstås att vissa elektroniska termostater i LVI-element skall ignorera tillfällig vädring. En del element har en mikroprocessor i termostaten vilket möjliggör lite smartare algoritmer. Energiförbrukningen lär inte skilja. Det är väl normalt mindre än en minut som man har dörren öppen, och det hinner inte så mycket värme läcka ut på.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.