Hej,

Jag ska renovera övervåningen i stugan och kommer riva upp golven för att skotta ut spån och jämna av bjälklaget och sen lägga massivt trägolv på.

Bjälklaget är av timmer, och dom har inte gjort mer än göra plana ytor för golvet och taket, så sidorna är välvda!

Vad rekomenderar experterna för att jämna av det?

a) Hyvla plana sidor och sen lim/skruva 45*145 på sidorna

b) Lägga en 45*xx plant på bjälkarna och sen ägna kommande år att palla under och väga av?

c) Hyvla alla jämnt och bli lämnad av frugan?

Någon som har någon bra idé?
 
S
varför vill du ha det slätt?
 
jag brukar göra enligt alt b om det inte är ett problem att det bygger uppåt,lägg en 70x34 på flatan och palla med 40-50cm mellan rum
Det är inte så tidsödande några timmar per rum kanske
 
S
när jag tänker stuga så tänker jag lågt i tak. därför undra jag måste du ha det slätt?
 
SBH skrev:
varför vill du ha det slätt?
Golvet är väldigt vågigt idag och jag vill såklart ha ett rakt och fint golv.
 
Håller med det kan möjligen vara charmigt med buktiga väggar och lutande tak men golv ska vara plana.
 
34*70 känns ju som ett altenativ.

Lägger du dom då i våg i ändarna och sen sågar till passbitar däremellan?

Takhöjden är ganska låg, men kan gott kosta på mig att rätta till det.
 
Vi har gjort några nya bjälklag i gamla hus och då blev ju golven "raka" . Det förstärkte då resten av snedheten i rummet så bered dig på lite lustiga optiska effekter om dina väggar lutar lite och takhöjden varierar.
 
Vet inte hur det ser ut i ert fall men ibland kan man regla nytt bjälklag mellan timmerstockarna, då reglas det upp till samma nivå som högsta punkt gammla bjälklaget. Och man förlorar nästan ingen takhöjd.
 
S
har du laser? du kan lägga nya åt andra hållet.
 
Jag kommer regla upp nya väggar och sätta nytt innertak också så förhoppningsvis blir det bra skit. Jag har redan gjort ett rum, men då, vilket jag ångrar bittert idag, la jag golvgips på bef golv och sen trägolvet, vilket utöver att det byggde blev klassiskt dåligt. Golvet ser ut som en sinus kurva.

daugaard-->
Jag har tänkt lite på det också, om du menar att lägga dom parallelt med gamla bjälklaget? Men då måste man väl nästan såga ut nya fickor i väggarna och trycka in dom i eller?
 
SBH skrev:
har du laser? du kan lägga nya åt andra hållet.
Laser kommer finnas.

Då måste jag lägga golvspån, och sen lägga trägolvet, vilket jag försöker undvika just för takhöjden, annars blir det fel på estitiken mot fönster.

Ibland önskar man att man hade rivit skiten och byggt nytt :wow:
 
#7:
Det låter väl som en ok metod.
Du skriver i #12 att du kommer ha laser.
Då kan du väga in varje ände på 34x70, och ta rätstege och palla resten.
Mot slutet kollar tvärs bjälkarna med rätstegen/långpass, alternativt ställer lasern 1 tumstocksbredd över tänkt nivå och kollar av med tumstocken.
 
Det känns som den lösningen passar bäst. Kör på det.


Tack så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.