Det är säkerhetsventilen för varmvattnet som är den på toppen. Den blå ratten på undersidan är avstängningsventilen för inkommande kallvatten till värmepumpen. Det måste finnas en ventil till någonstans.
 
Bakom friggolitbiten ovanför det ena kärlet hittar jag denna, annars hittar jag ingen annan ventil...

CIMG6821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ledsen men det är inte den heller. Det är en filterventil, man stänger den och kan ta ut ett filter som sitter innanför proppen på undersidan.
Nånstans MÅSTE man kunna fylla på vatten. Har du egen brunn, eller kommunalt vatten?
 
Om du följer röret som går mellan det högra kärlet och värmepumpen, alltså det undre röret på väggen på din första bild, sitter det inget på vägen innan det går in till värmepumpen?
Kan du ta en bild ovanpå värmepumpen?
 
Hej!
Varje tryckexpansionskärl måste ha en liten ventil för att reglera förtrycket i blåsan. Känn med handen runt om efter en liten pigg som kan sitta under en liten skyddshatt. Viktigt att kolla innan man fyller på systemet med vatten. Finns även en motsvarande avluftningsnippel upptill på värmetanken på bergvärmepumpen under plåtarna. Viktigt att avlufta där också efter att expkärl påfyllt.

IVT's manualer har inte några tydliga ritningar på detta tyvärr. Gäller att vara sin egen detektiv och leta efter påfyllningskranen med kallvatten till värmesystemet... Förväxla inte rör och kranar/ventiler till köldbärarkretsen som tillhör de isolerade rör som försvinner ut genom väggen!
 
Hej tjejen! Dom rören som i bild till höger som är gröna(som försvinner ur bild)och sitter ovanför ditt expansionskärl vart leder dom?Ditt expansionskärl är tomt.
 
Hej du har tittat på instalation för din maskin.På blid nr 1 så ser jag kallvattenanslutningen.Det rör som sitter högst upp (det smala röret som är delvis kopparfärgat som sedan blir gråfärgat) följ det röret åt vänster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.