HJÄLP!

Jag är totalt okunnig, men vill hemskt gärna ha värme i mitt hus OCH dessutom tjej. :)

Har värme i vissa element, andra inte. Kommer inget vatten när jag försöker lufta, pyser inte ens. Endast ett element (av de jag lyckats lufta) kommer det vatten från och det elementet är varmt. Alltså de andra elementen som är ljumma kommer det inget vatten från... Börjar få lite smått panik, vad är fel?!

På de flesta element är det korta röret(där vattnet går ut?) ljummet. Bubblar mycket i alla element också. Förstår att det borde saknas vatten i dem, men hur åtgärdar man det!?
 
Om inget vatten eller luft kommer ut när du luftar elementen så är det nog för lite vatten i systemet.
I anslutning till pannan eller expansionskärlet borde det finnas en kran för påfyllning av systemet.
 
Hej att det bubblar brukar tyda på för lite vatten i systemet så nu gäller det att du hittar påfyllningen.Om du inte hittar påfyllningen kan du ta kort.
 
Leta efter manometern på pannan som visar vattentrycket i värmesystemet. Öppna rätt kran och fyll på med vatten tills det visar ca 1 bar. Försök sedan lufta elementen igen.
 
Tack hörrni, men här kommer bilder för jag vet inte vart kranen sitter :S

CIMG6816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


CIMG6817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


CIMG6818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här sitter närmast pumpen, till vänster på bilden.

CIMG6819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna sitter till höger.

CIMG6823.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret som går rakt upp på första bilden
CIMG6822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Expansionskärlet till höger är den som är till värmesystemet, och mycket riktigt är trycket nere på noll. Men påfyllningsventilen syns inte på dina bilder. Kanske den sitter ovanför eller till vänster om värmepumpen
 
Säkerhetsventilen (med den röda ratten) på expansionskärlet till höger får egentligen inte monteras som den sitter. Röret som leder ner mot golvet får inte gå uppåt, så den hade jag låtit någon vända på.
 
Vad hör då den andra till? Till den som sitter närmast bergvärmepumpen går två tjocka rör från pumpen och sen till expansionskärlet och sedan ser det ut som att dom går ut genom väggen.
Jag ser ingen påfyllnadsventil alls till den högra. kanske får ner och fota igen :)
 
Det röret som går ner mot golvet är kapat, antagligen för att det funnits oljepanna tidigare?
 
Det andra kärlet är till köldbäraren, de två rören går ner i borrhålet och är sammankopplade längst ner.
Röret som slutar vid golvet är ett skvallerrör, där vatten kan rinna ut om trycket skulle bli för högt i systemet. Säkerhetsventilen öppnar då och vatten rinner ut.
Kolla om det finns någon liten ventil som sitter mellan två rör nånstans
 
Tusen tack för hjälpen, jag ska kolla detta. Hur kan det komma sig att vissa element är varma om det inte finns något tryck?
 
Troligtvis är det de element som sitter lite högre upp i huset som inte funkar, eller hur? Vattnet "orkar" inte upp om trycket är för lågt
 
Det är blandat bådei källare och på bottenplan med varma och kalla element.
Hittar dock ingen kran i anslutning till expansionskärlet. Har ännu en bild på någon sorts ventil men den sitter inte i anslutning till de rören utan går till de rören som går från värmepumpen och förbi expansionskärlet längre ut än de rören som går till kärlet.

CIMG6826.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Påfyllningsventilen/kranen till värmesystemet sitter förmodligen någonstans på bergvärmepumpen. Vad är det för modell? Finns bruksanvisningen?

När den högra expansionsventilen är utan tryck är det samtidigt bra att kontrollera förtrycket och gummiblåsan i den. Sitter som en bildäcksventil på den. Använd däcktrycksmätare och kolla det är 0,5 bar förtryck (gäller för max 5 m upp till högsta elementet i huset annars högre tryck). Om det istället kommer vatten ur däckventilen är expansionskärlet trasigt. Finns inget övertryck nu men fortfarande troligen värmevatten i element på lägre höjd.
 
Redigerat:
Hej Josth!

Modellen är IVT GreenLine HT PLUS C7, finns bruksanvisning men hittar ingenting om just detta.
Jag vet inte vart expansionsventilerna sitter, det är mitt stora problem!

Ungefär hälften av elementen på bottenplan är kalla, resten varma. Likaså gäller källarvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.