The larch-menar dock inte MP-scetchen, utan tänkte slippa tryckimp virke-fult, läskiga stickor med infektionsrisk, åldras inte med behag.
I Utlandet är det visst vanligare med lärkträ till trallvirke.
Finns erfarenheter,bilder tips,råd,något??? ;D
 
Lärk kan bli väldigt grått när det åldras, speciellt om det blir väderbitet. Finlands ambassad i Berlin är klätt med lameller i lärk. Lärk är som sagt populärt till trallar och bastupanel.
 
ska kolla det nästa gång i Berlin...
Nån som gjort altan, däck eller så???Pris jämfört med vanligt tryckvirke?? :)
 
Kärnveden av lärk är ungefär lika motståndskraftigt mot röta och därmed möjligt att ha utomhus/i mark som impregnerad tallvirke. Det är dock ofta så att lärkvirke som säljs ofta är eller innehåller en viss del splintved vilket inte alls är lika motståndskraftigt. Kärnved av lärk känner du igen att den har en mörkare färg än splintved samt att den finns längre in i stammen. Splinten är alltså veden som finns närmare barken.

Skogsmullen
 
oho-det ska jag tänka på.. och priset jämfört med tryckvirke? ???
 
Du kan också ha nytta av att veta detta: Impregnerade tunna brädor håller betydligt sämre kvalitet än impregnerade tjocka plankor.

Ett trädäck av tryckt plank får därför kanske fem, tio gånger längre livslängd än ett däck av vanlig brädtrall. Vilket gör det klart prisvärt.

Ett annat tips som gäller både lärk och impregnerat bonnvirke är att du - från början - måste förstärka med eget regelbundet träskydd. Annars åldras träet både fult och i förtid.

 
Göran skrev:
The larch-menar dock inte MP-scetchen, utan tänkte slippa tryckimp virke-fult, läskiga stickor med infektionsrisk, åldras inte med behag.
I Utlandet är det visst vanligare med lärkträ till trallvirke.
Finns erfarenheter,bilder tips,råd,något??? ;D

Det blir inte färre stickor med virke av lärk och om man får stickor så blir inte infektionsrisken mindre oavsett vad man har för virke.
 
Göran skrev:
oho-det ska jag tänka på.. och priset jämfört med tryckvirke? ???
Vet inte - tror inte att lärk är billigare iallafall. Men det viktigaste om du ska ha det utomhus - se till att det är kärnved!
 
kurt skrev:
Det blir inte färre stickor med virke av lärk och om man får stickor så blir inte infektionsrisken mindre oavsett vad man har för virke.
Ha påstår du ja, men jag VET att de saker man behandlar tryckvirke med ger läskiga infektioner..
trust me im a doctor
 
Göran skrev:
Ha påstår du ja, men jag VET att de saker man behandlar tryckvirke med ger läskiga infektioner..
trust me im a doctor
Då kanske du kan förklara varför vissa bakterier (stafylokocker) skulle vara vanligare på tryckimpregnerat virke? Det jag kan tänka mig är att de flesta främst använder tryckimpregnerat virke till tex bryggor och uteplatser, och det är där de får stickor. På samma sätt skulle man ju kunna säga att asfalt är "farligare" vägbeläggning än grus, eftersom de flesta trafikolyckor sker på asfalterade vägar!
 
nu är ju inte staffarna på tret utan på huden, med det blir ju inte kul sår av all smörja de har i impregneringen ::)
Nog om detta finns andra forum för detta, exvis infektionsläkarnas,
åter lärkträ, altan, erfarenheter???
som var det jag ville veta, inte det andra... :p
 
Kom igen finns det någon på forumet som gjort altan i lärkträ?
 
Göran skrev:
Kom igen finns det någon på forumet som gjort altan i lärkträ?
Jag har klätt min gamla betongtrappa med lärk.
Nu har det legat i 5 år obehandlat, är silvergrått och börjar bli slitet. Någon planka börjar bli lite dåligt.
Pris: Vet ej.
 
ok suck, finns det någon som byggt trall,BEHANDLAT som man ska göra med lärkträ som all annan träsort, betalat och fått erfarenhet av det, snälla skriv och berätta... ;D
 
Vi har byggt altan i lärkträ. Byggde förra våren i sibirisk lärk och är supernöjda. Slipper hålla på att olja och nu är lärken vackert grånad. Prismässigt lite svårt att jämföra då vi hade grannar som hade baltiska kontakter men normalt ligger lärkträt för trall på ca 200:- m2. Betydligt dyrare än tryckimpregnerat, men mycket snyggare enligt vår smak. Det råder delade meningar om rötbeständighet kontra tryckimpregnerat och det är ju för tidigt att säga då vår uteplats bara är 1 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.