På ett amerikanskt forum för garage och garagebyggnader som jag är på ganska flitigt visades en bilverkstad, auktoriserad Fordåterförsäljare, inte någon liten skuttare, NB!, där man hade trägolv i verkstaden. Jag frågade hur de löste brandsäkerheten, amerikaner är ofta noga med allt som kan skydda dom från att bli stämda, och ägaren svarade att dom inte gjorde något särskilt. Golvet var lagt på 1970-talet och han trodde att det hade någon slags brandskyddande behandling, men kunde inte minnas vad. Sade att svetsloppor inte ens orsakade brännmärken, än mindre att det kändes som risk för brand. Golvet är inte målat med täckande färg, ser ut som oljat golv, av bilderna att döma inte ens särskilt smutsigt.

Jag är riktigt sugen på att lägga trägolv i mitt kommande garagebygge, men kan inte riktigt bestämma mig om jag vågar. Vill kunna svetsa därinne.

Vet någon på här om det finns någon brandskyddande oljeprodukt för golv? Täckande brandskyddsfärg tror jag inte är aktuellt, vad jag vet är den inte särskilt slitstark.
 
Intressant idé, men vad ska du ha för underlag? Krävs ju rätt rejäla plank om det ska vara stadigt, sen får man tänka på att trä rör sig, man vill gärna kunna rulla runt skåp osv i ett garage. Kan tänka mig att det kommer finnas tillfällen då man tappar ner små viktiga saker i springorna mellan planken?
 
Ja det vore jäkligt snyggt med garage med brädgolv. Flex och ev springor är jag inte så orolig för, i gamla lantbruksbyggnader har man ju loggolv som man utan problem kör traktor på. Om man gör ett golv till ett garage för personbil av 45-50 mm spontade golvbrädor, beställda från bondsåg förstås, och kanske 600 cc bärlinor så lär det inte flexa så att det stör. För t ex pelarborr och kanske en kommande svarv tänkte jag att man kan gjuta en avsats, ca en meter längs en vägg. Med väl torkade brädor vid inläggning bör det inte bli några stora springor. Små springor får man leva med. Jag har ju inte bestämt mig ännu, och det som får mig att tveka är dock ev brandrisk. går ju att köpa brandfiltar och lägga ut men det kan bli lite meckigt. Finns det möjlighet att imprgnera golvet m något vore det ju riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.