BigGitt skrev:
Dalbotös

Tycker du inte om katter? Jag kan ge dig en. Mycket trogen och stillig kille. :)
Jag har redan två men tack ändå. De kan tyvärr inte göra så mycket åt alla möss som springer runt i väggarna. ;)
 
Granngårdens vippfällor är mycket effektiva, sedan är det bara att släppa ut dem en bra bit från huset. Julas burfällor är också OK, men se till att de verkligen är "hair trigger".

Solrosfrö, morot, majs funkar bra, det är inte så kinkigt egentligen. Fortsätt tills de inte längre plockar betet, då är det tomt.

Att möss tar sig genom ett 6 mm hål är bullshit. Jag fångade två förrförra vintern, och hade inte hjärta att släppa ut dem i meterdjup snö och temperatur kring -35, så jag satte dem i en överbliven sjukbur (har tamråttor) tills vädret blev bättre. Den buren hade nästan nästan 10mm glipa (10mm CC), och de tog sig inte ut ur den. Så, när de släpptes ut så var de välgödda, ohyrebehandlade (hade lite Stronghold över efter att råttorna fått ohyra via fodret från djuraffären) och var hur söta som helst.
 
6mm enligt Anticimex. Ska vi inte lita på expertisen?
 
Jag litar på erfarenheten, inte på ett företag som tjänar pengar på skräckpropaganda.
 
  • Gilla
Eddd
  • Laddar…
Anticimex kanske menar musungar medan Trobergs möss var fullvuxna?
 
b8q skrev:
Anticimex kanske menar musungar medan Trobergs möss var fullvuxna?
Låter högst troligt. Sen så handlar det ju om hur gärna mususlingen vill genom hålet med, varför krångla sig igenom ett litet hål när man får mat regelbundet, städat och ombonat?
En instängd mus som svälter tar sig igenom det mesta. Det är i alla fall min erfarenhet.
 
De är bra på att gnaga upp småhål, det kanske är det som de syftar på?
 
Anticimex kanske menar hasselmöss, när de pratar om 6mm?
 
Hasselmöss är fridlysta, och lär knappast vara ett problem för husägaren.
 
Hade en musfamilj som bosatt sig på vinden för några år sedan, katterna fångade mössen som vågade sig utanför huset men i isoleringen kunde kräken gömma sig för bra. De förökade sig i samma takt som katterna åt upp dem tror jag. Provade grönmynta, en eterisk olja som de inte gillar, på bomullstussar, med det blev för dyrt i längden och så fick man fylla på en gång i månaden.

Det var mycket som förstördes och ett evigt tassande i innertaket. Desperat köpte jag en elektronisk musskrämma, liknar dem här: http://www.skadedjursbekampning.nu/kategori/mus och satte i ett uttag på vinden och efter ett halvår var det tyst. På hösten kan vi höra dem vid gavelväggen som är nära åkern, men bara några dagar under skörden. Inget tassande mer och då har vi ändå stora springor som de kan krypa upp på vinden genom hur lätt som helst.
 
Troberg skrev:
Granngårdens vippfällor är mycket effektiva, sedan är det bara att släppa ut dem en bra bit från huset. Julas burfällor är också OK, men se till att de verkligen är "hair trigger".

Solrosfrö, morot, majs funkar bra, det är inte så kinkigt egentligen. Fortsätt tills de inte längre plockar betet, då är det tomt.

Att möss tar sig genom ett 6 mm hål är bullshit. Jag fångade två förrförra vintern, och hade inte hjärta att släppa ut dem i meterdjup snö och temperatur kring -35, så jag satte dem i en överbliven sjukbur (har tamråttor) tills vädret blev bättre. Den buren hade nästan nästan 10mm glipa (10mm CC), och de tog sig inte ut ur den. Så, när de släpptes ut så var de välgödda, ohyrebehandlade (hade lite Stronghold över efter att råttorna fått ohyra via fodret från djuraffären) och var hur söta som helst.
Du verkar vara en fin människa. Jag gillar folk som är snälla mot djur :)
 
Han gödder de och släpper ut för att katten ska kunna få leka :D

Det måste vara mycket gott med feta möss ;)
 
Troberg skrev:
Jag fångade två förrförra vintern, och hade inte hjärta att släppa ut dem i meterdjup snö och temperatur kring -35, så jag satte dem i en överbliven sjukbur (har tamråttor) tills vädret blev bättre. Den buren hade nästan nästan 10mm glipa (10mm CC), och de tog sig inte ut ur den. Så, när de släpptes ut så var de välgödda, ohyrebehandlade (hade lite Stronghold över efter att råttorna fått ohyra via fodret från djuraffären) och var hur söta som helst.
"de tog sig inte ut ur den." Vad vet du om det? Jag gissar att de trivdes så förbaskat bra på detta lyxboende som du erbjöd så de aldrig hade en tanke på att ens försöka ta sig ut... :D
 
Alfredo skrev:
"de tog sig inte ut ur den." Vad vet du om det? Jag gissar att de trivdes så förbaskat bra på detta lyxboende som du erbjöd så de aldrig hade en tanke på att ens försöka ta sig ut... :D
Jag skulle inte heller lämna en bra gratis restaurang! :p
 
saken är att man är på något sätt skyldig att kontakta antisimex eller den bolag som har kontrakt med försäkringsbolaget. Idag ohyrebekämpning ingår i de flesta försäkringar. Händer det något som kan kopplas till möss eller liknande då kan man få problem att få ersättning från försäkringsbolaget.

Jag hade en hel del bekymmer med möss för två år sedan. Självklart provade de flesta tipsen och till sist kontaktade jag bekämpningsbolaget. De placerade en del gift i vinden vilket efter några tugg gjorde mössen torstiga. Saken är att i sådana fall är de tvungen att lämna boet ut för att få tag på vatten och under tiden kommer de att dö. Jag vet att många är rädda att de ska dö mellan väggarna men hittills (efter 2 år) har vi inte haft något problem än.

Så min tips är att gör jobbet grundligt. man kommer alldrig år de. De kommer in och lämnar huset till nästa våg och vi kommer aldrig att kunna stoppa de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.