Behöver lite tips på en bränslesnål kombi, säg 0,6 kanske och då menar jag verklig förbrukning och inte tillverkarens uppgifter :cool:

Bakgrunden är byte av arbetsort som medför att hushållets årliga körsträcka ökat markant, vi kommer att ligga på väl över 8000 mil per år istället för ca 3000. Vår kära V70 är lite väl törstig för detta (drar 0,95). Vill såklart lägga så lite som möjligt men max 100k.

-Thomas
 
Hade en peugeot 306 kombi diesel, Mycket rymlig och bränslesnål.
Enkel att skruva med själv.
 
Mikael_L
Med dom årliga miltalen måste väl en diesel bli det bästa?
Ta en inte alltför tung bil och med rätt miljöklass för att skatten ska hålla sig på rimliga nivåer. Jag kan inte detta egentligen, men helt klart ska du hålla ett öga på vad årsskatt bilen ligger på.

Annars skulle jag föreslagit att kika lite på Opel, billiga och bensinsnåla.
Särskilt bra köp om man söker en lite äldre och billigare bil. Det är nästan bara rosten som man behöver se upp med.
Men med denna körsträcka ska du nog hitta något annat.


Kompisen har en KIA diesel som jag har för mig han är väldigt nöjd med.
Jag kan kolla lite mer, om du vill.
 
L
Hade en Astra -00 1.6 bensinare som drog ca 0.64 milen långkörning.

Kia Ceed har väl en diesel 1.6 som ska vara rätt snål? Lånade en sån i tjänsten en gång och den var helt ok, dock lite dålig väghållning men det berodde nog på vinterdäck med hög profil skulle jag tro. Även Ford Focus har en 1.6 diesel och V50 om du vill ha en Volvo.
 
Kör ni över 8000 mil på en bil/år?

Kia ceed med sin miljöbilsklassade diesel (låg förbrukning och skatt alltså) och lång nybilsgaranti borde vara ett alternativ för lite lägre budget
 
Mikael_L
Just det, Kia ceed hette kompisens bil. :)

Jag körde en förgasarförsedd 4-vxl Opel kadett från -86 på 0.69/mil på en långresa. Det tyckte jag var fantastiskt. :)
 
@ bonnen Värt att kolla upp, Tack för tipset.

@ Mikael_L Tror helt klart en diesel är lönsamt när man kör så pass långt, får förska dyka på detaljerna. Kolla gärna vad din kompis tycker om bilen samt om den lever upp till angiven förbrukning.

@ dijonken Behöver inte vara en Volvo men jag har spånat lite på V50. Har bara en känsla av att angiven förbrukning är rena glädjesiffrorna.

@ kinglolle Stämmer. Eller kommer att göra, hon började det nya jobbet igår. Det är sambon som kör en annan får ta bussen :)

En sak jag glömde nämna är att vi behöver kunna dra hästsläp med bilen. Fast det är kanske smartare att behålla V70n till det skitgörat?
 
L
Opel har förresten oförtjänt dåligt rykte ang. rosten. De rostade fördjävligt under 80 och 90-talen, men from 98:ans Astra så har de helgalvade karosser med 12-års rostskyddsgaranti. Min 02:a visar inga tendenser till att rosta heller ...
 
Tittat runt lite på Opel Astra. Dom är ju onekligen billiga, en 06:an som gått ca 7 000 mil och är hyggligt välutrustat går på runt 75 000. Nästan märkligt billigt? Sen lär den inte tuffa på som Volvon, snart 36 000 mil på mätaren men den går som en klocka :)
 
dijonken skrev:
Opel har förresten oförtjänt dåligt rykte ang. rosten. De rostade fördjävligt under 80 och 90-talen, men from 98:ans Astra så har de helgalvade karosser med 12-års rostskyddsgaranti. Min 02:a visar inga tendenser till att rosta heller ...
Våra två förra bilar en opel vectra diesel (2004 års modell) och Opel Corsa OPC (2007 års modell) fick båda rostlagas och ingen utav dem ville Opel ta på sig på rostskyddsgarantin. Corsan 2 ggr och vectran 3 ggr

Jag fick mina ärenden på goodwill pga vem jag är men andra kunder med samma fel har fått betala halva eller hela åtgärden.

Så visst är de bättre men moderna bilar kan också innebära problem
 
Ja vi kör ju runt 8000-8500 mil/år men det är på flera bilar. Vi har båda 65 km enkel väg till jobbet så vi kör 13 mil var per dag jag och frun...

Vi har två ford focus kombis som köptes nya som billiga pendlarbilar. Sen har vi en större minibuss för långfärd, släpvagnsdragning mm

Shit 8000 mil/år bör innebära att hon pendlar 13-14 mil enkel varje arbetsdag? Ingen rolig pendling precis att lägga kanske 3-4 timmar varje dag extra förutom jobbtimmarna. Vi är inte rädda att pendla men där går nog min gräns ;)
 
Vi har en volvo v50 med 1,6 l dieselmotor. Den drar när jag kör under 0,5 på landsväg, under 0,6 blandad körning och under 0,7 stadskörning. När sambon kör drar den lite mer för han kör inte lika myket ecodriving som jag. Men snittförbrukningen brukar ligga på 0,55 så länge vi inte ger oss ut på långresa då den sjunker. De nyare v50 drar mindre för de har ju också funktionen med att slå av motorn när man står stilla och lägger ur växeln, det gör inte våran.
 
Själv har jag 7 km och åkte Jeep GC V8 flera år :)
Men med så många mil per år och så lång daglig pendling är det en knepig ekvation för Ni behöver ju en bil som startar och går utan problem också + att den ska dra hästsläp.

Personligen skulle jag köpt en liten Toyota med dieselmotor, så ny som det bara gick att ha råd med för att ha som pendlarbil.
Sen skulle jag behålla V70:n som dragbil och reservbil.
Att pendla långt varje dag i en gammal Opel lr motsvarande skulle jag undvika då risken för att bli stående är för stor.
Samtidigt som många mil sänker andrahandsvärdet på en ny bil så det är inte heller nåt bra rent ekonomiskt.
Kan inte uttala mej om Kia:s kvalitet men ofta är det ju tyvärr så att man får vad man betalar för ;)

Nä, jag vidhåller åsikten från början av mitt inlägg, liten Toyota max 3 år gammal för pendling och behålla V70:n till övriga behov.

Som DD-bil har jag en Passat diesel -10 4motion idag och den drar 0,6-0,65 med mest stadskörning fast en sån får Du inte för 100k förstås, fast ett bra alternativ om Ni säljer V70:n är den bortsett från priset för dra hästsläp vore inget problem det heller.
 
Thberg skrev:
Behöver lite tips på en bränslesnål kombi, säg 0,6 kanske och då menar jag verklig förbrukning och inte tillverkarens uppgifter :cool:

Bakgrunden är byte av arbetsort som medför att hushållets årliga körsträcka ökat markant, vi kommer att ligga på väl över 8000 mil per år istället för ca 3000. Vår kära V70 är lite väl törstig för detta (drar 0,95). Vill såklart lägga så lite som möjligt men max 100k.

-Thomas
8000mil/år :wow: hoppas att det är bra betalt... kommer att gå åt väldigt mycket deg till soppa och till att byta bil ofta. Även däck och service kommer att kännas.

Kan rekommendera en Kia Ceed, kör min på 0,5-0,6 och då har jag bara 1mil till jobbet d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.