Det fungerade bra att kryssa tak, den skjuter något uppåt och neråt, så jag hängde den ca 3dm under taket och då fick jag en rak linje längs hela taket som jag då gick efter. Det som kan vara svårast är den närmsta amaturen isåfall. Isåfall får man sätta upp den från andra väggen också.

/Magnus
 
Köpte en B&D krysslaser i USA på B&D Outlet. 30 dollar, så jag kunde inte låta bli. (Kostar 999 på CO såg jag när jag kom hem) Precis då visste jag inte vad jag skulle ha den till. Men den har jag använt till allt möjligt. Gjorde stomme till bastulavar-cc60-perfekt att få alla ramdelar att ligga i våg. Monterade sedan lavarna (40 mm ribbor). Perfekt med krysslasern. Monterade skåphandtag- perfekt att få handtagen i lod. Visst, allting funkar ju med vattpasset också, men när man har lasern, så känns det på något vis mer lättanvänt
 
använde den när jag satte in 4 fönster och en altandörr i veckan, innan dess så hade jag den till golvläggning samt utsättning för väggar.
 
Snailman
TMB skrev:
Idag använde jag min när jag la klinker, för att slå ut 90 grader.
Går det att använda en krysslaser till detta, min har bara kryss och är självnivellerande, så det funkar ju att göra detta för kakel (på vägg alltså)

det går att låsa fast den så det går ju att manuellt sätta den i taket så den lyser neråt, men det är ju inte säkert det blir lodräta strålar då...

Nån som provat eller så?
 
Mikael_L
Det finns ju linjelasrar som slår ett kors i taket eller golvet, eller både och.
Det är kanske sådana plattsättarna köper.

Försöker man lysa lodrätt med en vanlig så blir det nog ganska lätt lite snett, och därmed även sneda linjer på ett golv med fall.
 
Jag har nu också använt våran för stödlinjer på golv. Man får ju inte krysset då, men man får ett rakt streck och det är användbart.
 
Vad linjelasern kan rita för streck beror helt på modell & funktion. Vissa ritar bara ett lod & vågstreck framför lasern, andra ritar runtom utan avbrott och dessutm ett streck i 90 graders vinkel mot de andra (dvs tre prismor).

För just plattsättning har jag sett att bosch har en speciell modell som också halverar 90 graders strecken på golvet och ritar 45 grader. Kostar 1500kr tror jag. Antagligen är den dock ganska hopplös till allt annat än plattsättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.