När det lokala bostadsbolaget renoverar badrum är de mycket allergiska mot hål i tätskiktet och limmar upp blandare, handfat, krokar etc. Hur vanligt är det att limma blandare och handfat? Känns som att kakelplattorna får ta en väldigt stor vikt!

Strax efter att mina kompisar flyttade in i lägenheten fick de blandaren i badkaret i näven. När rörmockaren var där o skulle limma fast den igen fick han sitta o pressa HÅRT (han tryckte så att han var helt röd i ansiktet :D ) i säkert 15min. Undrar om han orkar pressa lika hårt i alla lägenheterna...?:)
 
Krilleman
Infästning med plugg och skruv är inte förbjudet och ingen fara alls med om man gör rätt!
www.säkervatten.se behandlar ämnet.

Jag skulle aldrig limma upp blandare och tvättställ hemma hos mig. Vad händer med blandarrören till tvättstället om inte vattenlåset orkar hålla vikten uppe...?
 
Limma fast tvättställ? Det var det mest korkade jag hört. Står någon stackare och håller tvättstället på plats medan limmet torkar?
Men någon får ju mycket jobb när folk ringer när vattnet sprutar och handfatet dragit med sig kakel och rör från väggen.
 
Ja, jag vet inte hur de gör riktigt, men blandaren stod han o pressa fast i 10-15 min. Tufft jobb, då det är många lägenheter som renoveras där :)
 
Men.. vilka klåpare. Klart man inte ska punktera tätskiktet mitt på golvet i duschen, men för infästning av handfat?!? Dessutom lägger man ju en silikonrand mellan handfat och vägg, så det kommer troligtvis inte ens rinna ned vatten där. Och, man kan faktiskt täta det ganska bra med rikliga mängder silikon, tillräckligt för de få gånger det kommer stänka lite vatten där.
 
E
Dessutom lär det dra iväg med tid om man ska stå och hålla fast varenda blandare och tvättställ i 15 min jämfört med plugg, silikon och skruv. Rörkrökarna kanske inte går på ackord. Eller så finns 'limning' med i deras nya atl.
 
Krilleman
Jag tvivlar starkt på att limmning är en OK infästnings-metod!

Säkervatten trycker väldigt hårt på att man ska följa montage-anvisningarna! Skruv medförljer ju i ett tvättställs-paket. Så det är ju tilltänkt att skruvas!
 
Kanske nån som har glömt att montera kortlingar bakom där det ska skruvas, så försöker man med denna nödlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.