Är det någon som vet om det finns en tjänst där man kan ha en stor brev/paket låda för att ta emot paket när man inte är hemma? Om det inte finns borde ju någon ordna en sådan tjänst. Speditören kan ju konfirmera att han stoppat paketet i lådan genom att "skaka hand" med en elektronisk signatur i lådan.

Själva lådan integrerar man i själva huset så att risken för stöld är minimal.
 
Problemet är väl att komma överens om en signaturstandard som UPS, DHL, Posten, Schenker och alla andra kan acceptera och använda i sina system.

OT: Schenker är de jag har haft minst problem med, har till och med lyckats få dem att leverera trots att jag inte varit där för att ta emot godset och de aviserar alltid i god tid. Värst är nog Posten som aldrig någonsin aviserar innan de åker ut.
 
Trevligt men den var avsedd för kylvaror. Jag avsåg mer prylar...
 
På pappret ser den ut att funka prima. Problemet är bara att främst Posten, men även många andra speditörer i princip aldrig aviserar privatpersoner. Godset slängs in i bilen och åker med runt på turen till alla företagskunder och sedan reggas det som bomkörning och sms eller postavi går ut. Sambon har suttit hemma och följt en leveranser via speditörens spårsystem och sett hur status har ändrats från att köras ut till kund till att få status aviserad och sedan retur till terminal. Allt utan att någon ringt eller ringt på dörren.

Företagspaket är dock en annan femma, där aviseras det som oftast. Utom av Posten då.
 
Ritkigt fult om de beter sig på det viset... Borde ju vara kontraktsbrott då de inte uppfyller sin del av avtalet.

Här är ytterligare en variant.

http://www.24-7box.com/Operation_movie.htm


Känns ju som att detta måste vara framtiden. Visst det tar väl ett tag innan man enats om en standard. Mycket enklare för dem om de kan köra och dumpa grejerna direkt istället för att köra runt och snurra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.