Jo, vi håller på att bygga nytt och huset beräknas vara klart i slutet av mars (yay!). Som sig bör så har naturligtvis den beräknade kalkylen inte hållit och vi ligger lite knapert till i budgeten. Detta föranleder tanken att försöka ge oss på att anlägga trädgården själva. Vi håller på att ta in lite olika offerter från företag som kan göra jobbet åt oss, men gissar att vi skulle spara rätt mycket pengar på att göra det själva. Men vad behövs? Och vad tror ni det skulle kosta? Här är förutsättningarna:

Tomten är dryga 1200 kvm totalt, men därifrån ska räknas huset, uppfart med uppställningplats för bil samt gångar till entréer. Vi vill ju också ha altan och uteplats så där går det bort några fler kvm. Men för att inte räkna i underkant, säg att det är 1000 kvm som vi tänker mest gräsmatta, men några gropar för träd och buskar tänker vi oss också.

Marken är mycket stenig. Det som grävdes upp vid grundläggningen ligger i en mastodonthög på tomten och det ska (enligt uppgift från firman som gjorde grunden) räcka till att plana ut tomten med. Sen har vi lite finare, mindre stenig massa att tillgå gratis (ligger utmed vägen upp till huset) att lägga på för att få bättre underlag till gräsmatta. Vi har en hel del riktigt stora stenar som också kommer behöva flyttas på. vi hoppas kunna använda de flesta som dekoration i trädgården, för att slippa kostnaden att forsla bort.

Är det 10 cm matjord som behövs för att få en gräsmatta, om underlaget är som jag beskrivit? Och vad kostar det?

Eftersom budgeten är tajt finns inte en tanke på att köpa gräsmatta på rulle, utan det blir till att så. Frön som rekommenderas?

Vad behöver man för maskiner för att klara av ett sånt här jobb?

Vad tror ni att det kan röra sig om för totalkostnad om man utför arbetet själv och hyr maskinerna?
 
Det är väldigt svårt att bedöma kostnaden men räkna krasst med minimum 100' om ni gör jobbet själv och hyr maskiner eller tar in någon som just flyttar sten (kan vara ganske knivigt att göra själv). Gräsmattan är det minsta problemet - det är underarbetet som är det viktigaste. Räkna krasst med att trädäck för uteplats tar dryg materialkostnad. Växter är dyrare än man tror.

Jämförelse:
Mitt 5-åriga hus: Ingick i huspriset: mycket stora trädäckspartier jämte packad makadam framför och under carport för 2-3 bilar.

Min tilläggskostnad: Grävare som flyttade de största stenbumlingarna; 90 kbm trädgårdsjord; buskar och träd (mycket hade jag drivit upp själv); 200 kvm gräsmatta; enkelt staket mot barn/hund; = ca 80'.

Nu återstår snyggare ytskick framför och under carport samt grus fram till entrén - till dess jag har råd plattlägga vissa partier plus en snyggare grind än den jag snickrat själv ... Jag har gjort arbetet själv och det har varit tungt (har inte haft tillgång till så många maskulina muskler :) ). Tomt betydligt mindre än ditt - knappt 700 kvm. Förutsättningarna är naturligtvis inte helt jämförbara då min tomt endast var full av sten och sand. Jag har också någon meter nivåskillnad som varit arbetssam.

Se först till att partiet från biluppställningsplats till hus blir gångbar och uteplats så att man kan njuta av en kaffeslurk under tiden man jobbar ... och simma lugnt. Det brukar vara ekonomiskt lönsamt att ta in en trädgårdsarkitekt för den stora planeringen (4-10') för att undvika de största planeringsmissarna - vilket kan bli dyrt på sikt. Men det kan ni vänta med till nästa säsong. Det viktigaste är väl att inte stressa och försöka njuta lite nu när ni flyttar in i nybygget!
 
Visst går det att göra trädgården själv men ska ni göra det så hyr en riktig maskin för jobbet, vi gjorde vår trädgård själva och jag är oerhört nöjd med resultatet så allt går med lite jäklaranama:p (Villabilldal)
Gräs på rulle är något jag verkligen inte ångrar att vi köpte, det viktigaste enligt mig är att få det helt jämnt, minsta puckel eller grop kommer vara där när du lagt dit gräset, tänk på det......

Men ska heller inte underskatta den expertis som finns, är man osäker så ta hjälp då hyran snabbt kan överstiga timpengen för ett proffs....

Lycka till!
 
Som redan påpekats, kasta ut ett par kg frön och sedan vattna, vattna och vattna klarar ni antagligen utan problem. Men att flytta schaktmassor utan hjälp av maskiner är ju knivigare och maskiner av något slag lär ni behöva. Om ni sedan väljer att hyra maskinerna och leka själva eller leja bort allting beror ju på eran ekonomi. Det är i alla fall väldigt roligt att gräva. :) Kostnaden är svår att svara på, det beror ju inte bara på så enkla saker som vad maskinhyra ligger på och hur snabbt ni gräver utan det kan ju även dölja sig någon mindre rolig överraskning i högarna med sten.

Hur mycket panik är det med att få tomten i ordning? Har ni tex barn som behöver någonstans att springa runt? För ett alternativ är ju i så fall att göra iordning en del av tomten och låta resten vänta lite tills ni har hunnit spara ihop mer pengar.
 
Vi har fixat vår tomt själva, men då var den i alla fall grovplanerad i samband med husbygget så vi har inte behövt flytta en massa stora stenar. Om man gör det själv så är det mycket enklare att så än att rulla. Tänk själv att bära och baxa ut rullar jämfört med att kasta lite gräsfrön. Vi har helt klart haft för lite jord på en del ställern där det var lera och där växer inte gräset så bra. Vår tomt är också 1200 kvm och har en ordentlig backe på baksidan. Gräsmattan vi fixat i ordning är nog runt 800 kvm kanske.

Vi hyrde en självlastande minidumper som vi körde ut jorden med. Vi köpte 23 ton jord, hade behövt 35 inser jag i efterhand. På tre dagars semester så kunde jag köra ut, kratta ut och så gräsfröna (hade dumpern i två dagar). Och då är jag en tjej med både rygg- och knäskador. Min sambo och mamma hjälpte till med krattandet av uppskattningsvis ca 5 av dessa ton i övrigt så var det bara jag.

Vi sådde fröna (weibull extra green) innan valborg. I början på maj så snöade det och på midsommar så hade vi fått klippa gräset flera gånger och hade möbler och midsommarfirande på gräsmattan. Jag är nöjd över valet med Weibull extra green, det är väldigt mjukt och skönt att gå på (har faktiskt fått spontana kommentarer av gäster om att vi har så mjukt gräs). Om jag skulle välja något annat så skulle det vara deras Lazy för jag tycker det växer väldigt snabbt. Skulle undvika Villa Classic och andra snabbväxande sorter. Du tjänar kanske en vecka eller två i början men sedan så ska du leva med klippningen tills ni flyttar.

Det är en del ogräs som det lätt blir när man sår. Det löser jag helt enkelt genom att gå runt och spruta roundup på det. Det blir små runda döda fläckar i gräsmattan då visserligen, men de växer snabbt igen.

Totalt så har vår gräsmatta med maskinhyra, jord och gräsfrön gått på ca 15 000.

Gällande blommor och utformning av trädgården så har jag stora planer men jag tänker inte stressa. Jag tänker låta den växa fram allteftersom och räknar med att det kommer ta åtminstone 5 år innan jag planterat allt jag vill ha. I vår branta backe så har jag planerat en plantering som är uppemot 40 kvm och det är framförallt den som kommer ta tid då jag inte bara vill slänga ut en massa utan verkligen fundera igenom varenda planta.

Verandan kommer vi kanske att få till i sommar, men det funkar bra att ha möbler på gräsmattan också.
 
Lite mer angående gräsfrön. Ta minst det dubbla mot vad som står på förpackningen, gärna det tredubbla. Det har helt klart växt bäst där vår då tvååriga dotter stod och kastade i stora högar.
 
TUSEN TACK för era svar!!!

yonna skrev:
Se först till att partiet från biluppställningsplats till hus blir gångbar och uteplats så att man kan njuta av en kaffeslurk under tiden man jobbar ... och simma lugnt. Det brukar vara ekonomiskt lönsamt att ta in en trädgårdsarkitekt för den stora planeringen (4-10') för att undvika de största planeringsmissarna - vilket kan bli dyrt på sikt. Men det kan ni vänta med till nästa säsong. Det viktigaste är väl att inte stressa och försöka njuta lite nu när ni flyttar in i nybygget!
Det där var en bra idé!! Fika måste man ju kunna inmundiga på ett trevligt sätt! :) Egentligen är biluppställningsplats och gångar fram till hus redan gångbara, då vi passade på att leja grundläggarna även till det jobbet när de ändå hade maskiner på plats och lite tid över. Så de grävde och grusade upp. Det vi tänker göra är att lägga singel på, som känns som det billigaste alternativet om man vill snygga till det lite. Vi verkar dessutom ev ha kommit över singel till ett extremt bra pris, bara en fråga om det finns tillräckligt mycket.

Vi tänker oss inte ha en särskilt avancerad planering, inte särskilt mycket träd och buskar, inte till att börja med. Vi planerar mest gräsmatta, så får resten växa fram vartefter. Vi vill dock ha ett äppelträd någonstans på baksidan samt ett mer dekorativt träd på framsidan. Sen står det en vacker ek intill en sten i ena hörnet av tomten som tillför mycket. Grejen med att vi vill få till ett par trädgropar nu på en gång är att marken är så stenig så att gräva för hand är ingen idé.

Vi vill gärna ha gräsmatta till sommaren, eftersom vi har en då fyraåring som älskar att springa runt och sparka boll. Så vi tänker oss sätta fart med trädgården så snart det är lämpligt att börja så gräs. Vi har i vårt förra hus rullat gräs, men det var en så liten yta så då hade vi råd med det och också tid. Att rulla gräs på egen hand på 1000 kvm tänker vi inte göra, men framförallt för att det är så mycket dyrare än att så själv.

byggankan: en självlastande minidumper låter ju ypperligt. Det får vi se till att leta reda på, helt enkelt. Min svärfar är gammal bonde och en hejare på maskiner av diverse slag (och dessutom pensionär!) så han kommer nog gärna och hjälper till att manövrera de maskiner vi behöver för att kunna göra jobbet. 15 000 kr låter som ett väldigt bra pris! (Den offert vi hittills fått in, som skulle vara en budgetvariant, ligger på 60 000 kr.) Hur mycket kostade jorden per ton? Hur många cm blev det av dessa 23 ton som ni la ut? Och tack för tipset om gräsfrön! Låter ju som att det är ett väldigt bra alternativ!
 
Det blev inte så många cm, mellan 2 och 10. På halva gräsmattan så hade vi redan bra jord så där räckte det (det var en gammal trädgårdstomt) och på halva var det lera och där var det för lite. Kommer inte riktigt ihåg vad vi betalade för jorden, 6000 kanske.
 
Jag brukar tala om "PPT", som står för Pengar, Planer och Tid. De pengar du inte har kan du ersätta med goda planer och lite tid av tålamod. Och med pengar kan du - omvänt - köpa vissa genvägar.

Först av allt: Offra ett par tusenlappar på att konsultera en vettig trädgårdsarkitekt. Då får du en plan, som hjälper er att hålla kursen. All sten du ständigt återkommer till kommer att framstå som evigt återkommande problem, ifall ni planlöst försöker hitta på spontana lösningar under resans gång. En skicklig designer visar vägen direkt, och med en plan kan ni hyra ett prisvärd proffs med grävare, som på någon dag bygger en solid grund för er blivande trädgård. Där kan stenen bli snarare en tillgång än en belastning.

Ett klassiskt råd till nyblivna trädgårdsmästare är att undvika plotter och satsa på massverkan. Men - som Yonna påpekade - plantor kostar. Och det är just detta som man med hjälp av en god grundplan kan kompenser med hjälp av tid. Man driver fram sin massverkan genom att utöka rabatterna när det blir dags att dela sina perenner.

Jag vill också tipsa om nyttan med ett fungerande bevattningssystem. Ta upp med trädgårdsarkitekten hur man omedelbart eller senare kan komplettera med väldimensionerad matarslang och olika typer av spridare.
 
Och en till sak angående att så är vattningen. Man måste vattna ofta, våras var det stekande sol så jag vattnade på morgonen, mitt på dagen och kvällen. Grannarna som var mammalediga och gick förbi med sina barn måste trott jag var hemmafru eller arbetslös som kunde stå och vattna hela tiden. Men det är helt enkelt så att jag lätt blir lite besatt av saker och planerade mina arbetsdagar så att jag kunde jobba hemifrån på eftermiddagen :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.