Hej kunniga,

köpte min första fräs för ca ett år sen och tror kanske att jag köpt lite fel typ av maskin.
Men det känns inte rätt att jag får knacka ut stålet varje gång med mejsel och hammare, iof lätta slag men ändå. Behöver ni göra det på era fräsar? Skall jag reklamera min fräs?

Makitan väger 6 kg ungefär som två "vanliga fräsar".
Nu är jag sugen på något med bättre precision GMF 1400 CE eller GFK 600. Vill kunna göra lite små möbel projekt hemma, fräsa kanter, kexa, lite detajer. Någon som har råd om vad som kan komplettera Makitan bra?

Tacksam för alla tips.

/E
 
Lemon 2010 skrev:
Hej kunniga,

köpte min första fräs för ca ett år sen och tror kanske att jag köpt lite fel typ av maskin.
Men det känns inte rätt att jag får knacka ut stålet varje gång med mejsel och hammare, iof lätta slag men ändå. Behöver ni göra det på era fräsar? Skall jag reklamera min fräs?

Makitan väger 6 kg ungefär som två "vanliga fräsar".
Nu är jag sugen på något med bättre precision GMF 1400 CE eller GFK 600. Vill kunna göra lite små möbel projekt hemma, fräsa kanter, kexa, lite detajer. Någon som har råd om vad som kan komplettera Makitan bra?

Tacksam för alla tips.

/E
jag har en billigare maskin men hade samma problem att det fastnade. Jag drog fast stålet för hårt när jag satt ditt det.

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Det finns något som kallas avdragshylsa.
I muttern så finns det ett spår där spännhylsan ska snäppas i, då kommer spännhylsan att dras loss av muttern.
Ta muttern och tryck dit hylsan, den ska sedan sitta fast i mutter.

När man lossar så går mutter lätt något varv sedan tar det emot igen och hylsan kommer ut.

Protte
 
För att få det mest "basic" utrett...

Snäpper spännhylsan fast i muttern som den skall? Använder du en spännhylsa i rätt dimension?

Lossar du muttern två gånger? När du lossar den andra gången dras spännhylsan ut ur spindeln (om den snäpper fast i muttern) och öppnar sig så att stålet kan dras ut enkelt.

EDIT: Protte hann före...
 
Tack för snabba svar. Jag har ju gjort helt fel med spännhylsan och inte låst / snäppt in den i spåret så att den kan dras ut. Utan satt dit spännhylsa för 12 mm, satt i 8 mm förminskaren och sedan tryckt dit muttern och sist stålet... För att dra ut stålet på stora stål har jag stoppat emellan en blocknyckel... små stål knackade jag ut ! usch på mig.

Alltså ingen reklamation är min slutsats ;D

Tack för svaren !
 
Jag är bara förvånad över att hylsan inte snäppt in i muttern av sig själv när du dragit åt? Jag tror nog egentligen att den har gjort det, och att problemet "bara" är att du inte lossat muttern hela vägen. Dvs, när den släpper ska du fortsätta skruva ut muttern tills det blir trögt igen och då fortsätta till den släpper en andra gång, då är stålet löst.

Jag har ett par hylsor där denna "Mutterfunktion" inte finns, sitter stålet så brukar jag knacka till det inåt, då släpper det och jag kan enkelt dra ut det.
 
Håller inte med, hylsan hoppar inte alltid in i muttern trots att man drar åt muttern utanpå hylsan. Framför allt inte när det sitter en 12->8mm förminskning i hylsan. Förminskningen ger ju 12mm diamater och hylsan kan då inte komprimeras så mycket att den hoppar in i kragen på muttern.
 
phl skrev:
Håller inte med, hylsan hoppar inte alltid in i muttern trots att man drar åt muttern utanpå hylsan. Framför allt inte när det sitter en 12->8mm förminskning i hylsan. Förminskningen ger ju 12mm diamater och hylsan kan då inte komprimeras så mycket att den hoppar in i kragen på muttern.
Det har du förvisso helt rätt i. Kan nog vara bra att kolla både hylsa och kanten på muttern så det inte blivit skadat/defekt.
 
Det är inte så att problemet inte ligger i spännhylsan och muttern utan att det bara är 12->8mm förminskningen som sitter kvar på skaftet på frässtålet?
 
OM man sätter i fräsen eller reduceringshylsa i spännhylsan så finns det ingen makt i världen som kan få ihop och in spännhylsan i muttern, det är just det att spännhylsan inte går att trycka ihop så den kommer förbi kanten i muttern som gör att den går att dra ur med muttern.

Protte

(PS, läraren på V-mek betonade mycket tydligt att den som missade att snäppa i hylsan i muttern fick själv ta ur den. Och det var ISO 30 och 40 konor)
 
Det finns ett sätt till att klanta till det på om man drar åt mutttern mot hylsan utan att något sitter i. Så går det att komprimera hylsan så mycket att hylsan fastnat i spindeln och lossnar från muttern.
 
Gud förbjude att göra så.

Protte
 
Tack för svaren igen. Ja gud förbjude och tur att jag inte var riktigt så dum.
Har testat nu att

1)
snäppa i spännhylsan i muttern

2)
sticka in förminskaren och stål

3)
dra åt .

4)
skruva ut gick som en dans! :)
Hoppas detta kan hjälpa någon annan okunnig som jag att inte göra samma fel.. Tack för hjälpen alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.