Vad bryner ni era frässtål med (för handöverfräs)?

Såg att det finns att köpa små slipklossar belagda med diamant, kan det vara nått?

Ska man smörja med något när man slipar?

Skriv gärna fler tips om vård av frässtål om ni har.
 
Ett litet fint diamantbryne funkar bra. Brukar fukta med lite lampolja eller vatten eller spott.
Det är viktigt att inte ändra geometrin på stålet när du bryner det. Jag gör därför så att jag bara bryner eggens plana sida och räknar hur många tag jag tar och ser till att ta lika många på varje egg. Då hoppas jag att jag bibehåller stålets diameter så mycket det går och inte skapar någon obalans.
/B
 
  • Gilla
mrpeterteter och 1 till
  • Laddar…
Nu hittar jag inte länken men på Trends hemsida har de haft en video som visar hur man kan göra. Har för mig att den fanns i anslutning till deras diamantbrynen i kreditkortsformat som de givetvis rekomenderade. Korten som sådana är rätt vettiga kanske ska tilläggas även om jag inte använt de till just frässtål
 
Du skall definitivt köpa dmt kreditkorts brynen heter DMT dia.sharp "Diamond sharpening card" fins typ grov mellan fin det räcker med mellan för det mesta är man noga tar man några drag med fin på slutet. Det är mycket bättre att göra det ofta kanske var tredje gång beror självklart hur och vad du fräser i. Men om du har ett dåligt stål så måste du börja med grov annars får du räkna antal drag i evigheter och som bengtn skrev olja när du bryner. Jag själv använder Trends olja tror jag eller dmt i alla fall är det köpt hos Axminster dom är inte dom billigaste diamant brynen men till små fräs stål som kan vara svårt att komma åt på så är det skönt om dom är tunna och styva och hålla länge tre önskningar i en = DMT

Mvh Pär H
 
Jag kör också med DMT Dia-Sharp, men jag har modellen med ett litet handtag istället. De fungerar bra tycker jag, men kredikortsvarianten lär fungera precis lika bra. Jag har inte lyxat till med olja, utan kör med lite vatten när jag bryner.

Utöver brynen bör fräsvårdskitet innehålla en hartlösare att göra rent stålen med. Jag kör med samma som jag använder till sågklingorna, vilket är en flaska från Felder i mitt fall. Den gör sitt jobb, men det finns en del andra produkter att välja på som förmodligen fungerar precis lika bra. Sök på "hartlösare" så hittar du en del att läsa i denna delen av forumet.
 
En av dom stora fördelarna med kreditkorts brynen tycker jag är att man kan spänna fast dom med en liten tving på bordskanten så dom sticker ut lite. På så vis kan man ha båda händerna på stålet det behövs ibland och föra frässtålet över brynet istället för brynet över stålet. Jag tycker man får bättre kontroll så att man inte vinglar för det är väldigt lätt gjort. Och när det händer så förstörs den skarpa eggen man fått och får börja om.
Och som byggabo skrev hartslösare är väldigt bra
Mvh Pär
 
Redigerat:
Du har en poäng i vad du skriver Pär. Jag brukar också hålla brynet stilla och röra på frässtålet - det är lättar att få stålet att lägga rätt an på brynet på det sättet. Skillnaden är att jag håller brynet i ena handen och stålet i den andra. Din metod med att spänna fast brynet borde vara bättre. Vad jag kan minnas är handtagen på mina brynen platta, så det borde funka att spänna fast dem med. Sen är bara frågan om handtaget är tillräckligt stabilt så att det inte "flexar". Jag skall definitivt testa nästa gång det är dags för frässtålsvård.
 
Det är det som är fördelen att kreditkortet är väldigt stadigt flexar inte så att det påverkar slipresultatet.

Pär
 
Kunde inte låta bli att testa... det går bra att spänna fast minibrynena i handtaget om man placerar en tving så nära själva brynet som möjligt. Annars flexar det på ett störande sätt.

Att spänna fast dem var inget dumt drag, så tack för förslaget! Undrar varför jag inte har tänkt på det innan, det är ju ganska uppenbart så här i efterhand...

Dock känns mina brynen helt plötsligt lite små när man gör på det här viset, vilket får mig att inse att den större kreditkortsvaianten är ett bättre val. Men avsevärt kostsammare...
 
Har mellan och fina kreditkortsbrynet från DMT. Instämmer med pär h att de är kanonon till att få fason på små eggar. Har även använt det för att snabbt få tillbaka skärpa på fulstämjärn (sådana man hugger vilt med när man river och meckar i gammalt hus). Att använda något annat än vatten till smörjning har jag inte testat.
 
pär h skrev:
Du skall definitivt köpa dmt kreditkorts brynen heter DMT dia.sharp "Diamond sharpening card" fins typ grov mellan fin det räcker med mellan för det mesta är man noga tar man några drag med fin på slutet. H
Menar du "Fine 600 Grit" ?
 
Coarse=grov, fine=mellan, extra fine=fin.
Själv äger jag ingen grov utan den står på nästa handlings lista. Så jag vet av erfarenhet att ett slöt stål får man använda sig av fine i evigheter höll på minst i en halvtimme med ett stål visserligen ett större med mycket hårdmetall som skulle tas bort.
Ok jag skall testa vatten oljan kostar trots allt pengar vatten är nästan gratis (egen brunn) återkommer med resultat om jag blivit lurad eller ni.

Pär
 
Jag hörde någonstans att olja är för tjockt så det slipar inte lika bra.
 
En fråga om diamantbryne. Ska de vara tunna så man kommer åt bra eller går det bra med tjocka?
 
Nu är den oljan eller vad det nu är jag har inte alls lika tjock som vanlig olja utan en produkt framtagen just för diamantbrynen..

Min erfarenhet av både stora små tjocka tunna så är dom jag skrivit om överlägsna efter som dom är så tunna och styva.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.