Någon som har tips på en bra planlösning på övervåningen på en tvåplansvilla där man får plats med fyra sovrum, en liten toalett (säg runt 5-6m2) samt ett allrum?
Allrumet vill jag ha mot "utsiktssidan" av huset vilket betyder att det inte blir i den delen där trappan brukar vara placerad.

Övervåningen hoppas jag i princip blir som på följande hus (slumpmässigt vald tillverkare) fast med två fulla våningar: http://www.animonhus.se/villa/kaptensgarden/

Någon som har ett tips på en bättre planlösning med fyra sovrum på liknande husform?
 
Fimpa förrådet i nedankant använd som igång till rummet nere till höger, förläng klädkammaren till höger ned om dörren.
 
Absolut - det är ju en lösning. Men den känns inte så attraktiv. Jag tror det blir väldigt konstigt med ett sovrum som man måste gå genom en korridor för att ta sig till. Förutom att det känns som man har en grotta (vilket kanske kan tilltala någon :)) så känns det som om ytan borde kunna utnyttjas bättre.
Jag tackar för förslaget iallafall!
 
Den du länkar till men utan Klk så är du ju hemma......
 
Enk Projektet skrev:
Den du länkar till men utan Klk så är du ju hemma......
Min tanke också.

Det absolut enklaste är ju att helt enkelt göra två sovrum på varje gavel, och allrum och badrum i mitten så att båda får fönster från ett håll.
 
Enk Projektet skrev:
Den du länkar till men utan Klk så är du ju hemma......
exakt...det där var ju inga som helst problem att bygga om. det fanns ju dessutom redan ett förråd där uppe så klädkammaren kändes ju något överflödig..
 
Vi är i färd med att bygga om ett liknande hus. Vi tycker det är värt pengarna att sätta in frontespis framtill också, dels för symmetrin men framförallt för att få fullhöjd både på allrum och vårt sovrum. Jag bifogar våran kladdritning över hur vi tänkt det. Iom att vi bygger om är ju våra förutsättningar låsta så kanske finns det många bättre ideer, men jag gillar iden med allrum i mitten och snedskurna dörrar. Jag tänker att det kommer skapa lite rymd och mys. (Hoppas jag tycker det när jag ska sätta lister...
 
  • övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som jag har dille på dörrar =). Vill bara förtydliga att huvudsovrummet har två ingångar för att fort kunna ta sig till barnen som jag tänkt att det minsta barnet ska vara närmast i det minsta rummet, det känns närmast när jag är i huset men när jag ser det uppritat ser det konstigt nog lika långt ut. Dörr till walkincloset har jag inte bestämt mig än. Det beror på hur man vill möblera.

L
 
Svar på ursrpungsinlägget: Var tänkte ni dörren till rummet nere till höger ska ligga i så fall? =)
 
Tanken var väl att göra en större ommöblering bland rummen... men jag tycker det var en jätteintressant lösning som Lissandra kom med.
 
Tack Lissandra! Vilken intressant lösning ni har!

Jag skall se om vi kan få till trappan på det viset - så har jag inte tänkt att man kan ha det!

Vi kommer att ha två fulla våningar men det kommer förmodligen ändå att bli frontespis (som jag precis lärt mig att det heter) mycket (enbart) för utseendets skull. Idag var vi hos potentiell husleverantör nr 2 och vi får se var det landar.
 
En fundering - om man lägger trappan åt det hållet så blir det till att få till några avväxlingar på bjälklaget - eller hur? Blir det då omöjligt att lägga ett badrum där Lissandra har sitt master bedroom?

Anledningen är att jag gärna vill ha små badrum eftersom vi inte spenderar så mycket tid i dessa rum... :)
 
Jaha, kan man flytta runt på trappor så får man ju helt andra spelregler!
 
TS
I vårt renoveringshus går trappan rakt och ska vridas av två anledningar. Först för jag tycker trappen är för brant rak, och för det andra för att jag vill få bort trappens öppning från gemensamhetsytorna, om man någon gång glömmer grindar eller barnen leker för livligt när de är större.

Min tanke med placeringen av badrummet är att få så mycket yta med högt i tak till sovrummen som möjligt. JAg tror oxå att lååånga kallgarderober utmed husväggarna blir fulla innifrån å svåra att hantera varför några mindre är att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.