Hur är det löst med expansionen,det se ut att vara ombygg oljetank
 
Det är hemmabyggda tankar,inte oljetankar men är väl ingen större skillnad. Förrådsberedare och solslinga i den ena. 200liter öppet exp.kärl i en garderob på övervåningen av nån anledning blir det inte alls varmt utan bara ledningen en bit under kärlet som verkar vara ungefär halvfullt, kan det vara luft nånstans?
 
Blir inte tanken särskild varm expanderar det inte mycket,det kan inte bli luft i ett öppet ex-kärl
 
Hej igen!
Har nu eldat 6 timmar och fått upp tanken till 80/70/60
Med full fart på både primär och sekundär och rökgastemp på nästan 300gr,ska göra några extra retardrar.
Matss: du verkar ju veta vad detta är för panna, tror du att den skulle kunna funka bättre med en laddomat eller kan det vara nån nackdel? Enligt combiheat gör den ingen skada men behövs inte heller eftersom eldstaden inte är vattenmantlad.
 
Jag vet inte så mycket om dom, Ett laddpaket gör ju bara att vattnet som ska kyla röken blir varmare och verkningsgraden sjunker. Om jag minns rätt så går kalla vattnet inte in i botten utan blandar sig med vatten högre upp i pannan just för att den inte ska ta skada utan laddpaket.

Men 6 timmar betyder låg effekt om du inte gjort av med mycket energi under tiden.

Är du säker på att det ska vara full fart även på primärluften?
 
laddpaket är i första hand till för att pannan skall komma upp i temperatur innan det pumpas ut till tankarna
Och på så sätt skona pannan
Det finns ett alternativ till laddomat 21,en termovar som man bygger själv,mycket billigare och hållbarare än laddomat
 
Angående mina oisolerade tankar så skall de bli det. Men fördt måste jag fixa till pannrummet
 
Matss: jag är säker på att det inte ska vara full fart på primären, men det verkar vara enda sättet att få nån slags effekt.
Det här vart ett sätt att få igång systemet som är helt nybyggt, tänker köpa en ny panna inom en framtid och har varit helt inne på unikum. Men en solo inova har ju samma prislapp så nu får jag kanske tänka om.
Elkludde: Jag har ett termovar laddpaket liggande men det ska ju inte vara nått till den här pannan. Men laddpumpen har ju en termostat som ska vara inställd mellan 50-60gr, undrar om det vore bättre att ställa den lite högre?
 
När jag eldade med ved startade laddpumpen ca 70 GR
 
Jag tror inte denna uddapanna på någon punkt mer än priset kan mäta sig med Inovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.