Hej, jag sitter och räknar på att byta från direktverkande el i vårt hus som har torpargrund och är tilläggsisolerat. Huset är i två våningar och är ca 150m2 stort.
vår elförbrukning i dagsläget är ca 19000 per år och då eldar vi ibland i kakelugn och vedspis i köket.
Vi funderar dock på att byta ut elen och sätta in ett vattenburet system med radiatorer istället (inte golvvärme i ett gammalt hus, då blir det bara fuktbekymmer)
Jag har räknat på det en del och kommer göra i stort sett allt själv och har kollat in priserna på rinkabyrörs sida och kommer då fram till följande ungefär:

Jordvärmepump med extern akumulatortank plus lite extra grejer för mätning med mera ca 60000, sedan rör till alla 11 element ca 10000, elementen kostar ca 10000 också, rör i marken ca 500m 5000, lite grävjobb från en granne 5000, plus oförberedda utgifter ca 10000, summa sumarum 100.000 och med bidrag 30% så blir slutsumman 70.000 är det någon som gjort något liknande själv. verkar det vara en rimlig kalkyl eller har jag glömt någon stor post som gör att det drar iväg i pris?

 
JAg konvertera mitt hus själv.
jag kan starkt rekomendera att du överdimensionerar radiatorerna för att hålla så låg framledningstemp som möjligt & där med öka verkningsgrader.

jag köppter 26 begagnade radiatorer för 5000:-

du pratar om en akumulatortank. vad är det du ska köpa? hur ska du koppla det? Man ska ju inte ha en akumulatortank när man kör värmepump!
 
Ok, man ska alltså inte ha en acumulatortank till värmepumpen... jag tänkte på något sätt att man kunde värma upp varmvattnet som man förbrukar genom att låta varmvattnet från värmepumpen cirkulera genom en accumulatortank där mitt varmvatten är. Hur brukar man annars göra för att värma upp sitt varmvatten om man inte vill använda el? Är det omöjligt med värmepump eller måste man in med en elpraton i accumulatortanken också som höjer värmen ytterligare? Vad är vanligt? kommer det kosta mer än det jag beräknat med?
 
Ska inte ha finns iget som säger att man inte ska ha acc tank jag har det funkar så bra så.
Men annars så köp en modell med inbyggd beredare.
 
Du ska köpa en extärn vvb. värmepumpen har styrning för detta & en vantil väljer om den ska värma radiatorerna eller vvb:n

när du har värmepump så har du lägre verkningsgrad vart efter du värmer varmare vatten. så du vill inte värma ditt radiatorvatte till 60 grader, utan du värmer det bar till den temp som just för stunden behövs & det känner värmepumpen av via givare.
så du ska heller inte låta radiatortermostaterna styra rumstempen, uten även deta klarar värmepumpen av.
 
Overlander skrev:
Ska inte ha finns iget som säger att man inte ska ha acc tank jag har det funkar så bra så.
Men annars så köp en modell med inbyggd beredare.
an akumulator är nått som akumulerar energi, i detta vall är energin bunden i form av varmt vatten.
om man tilexempel eldar med ved kan man lagra energin för att slippa elda hela dugnet, men får vissa förluster, men man får ju ett bekvämare system.
när man hr värmepum så bryrsig inte den om ifall den får vara vaken hela dygnet för att hålla ditt hus varmt så varför lagra energin?
förutom dom förluster man får i en akumulator så försämrar man ju vörkningsgraden på värmepumpen när man kör så varmt vatten som detta inebär, så varför vill du ha en dyrare drift på dit hus än vad du behöver?
 
Ok, låter ju isåfall dumt att låta pumpen jobba på högvarv för att få upp tempen på mitt varmvatten till 60 grader men struntar man isåfall i varmvattnet helt och värmer upp det på annat sätt hur? har ni med markvärme löst denna fråga? och åter till ursprungliga frågan låter 100.000 som en ok beräkning att installera ett markvärme system själv? Jag tänkte ta in några offerter för att se vad instalatörer använder för grejer och ifall jag missat något men göra det mesta själv.
 
Nej det är som CarMan säger. Om man har en värmepump med inbyggd (eller extern) varmvattenberedare, så har den en växelventil som väljer om den skall värma tappvattnet eller om den skall värma värmevattnet (som värmer huset). Växelventilen styrs av värmepumpen.

När pumpen värmer värmevattnet så kör den inte ut varmare vatten än vad som behövs just då. Dvs med den bästa verkningsgraden just då.
Och när man värmer tappvattnet så sker det med något sämre verkningsgrad eftersom den måste köra ut en fast, högre temperatur,  50-60 grader. Men det blir forfarande bättre än att värma tappvattnet med enbart el.


Det är möjligt att det är extern varmvattenberedare du tänker på när du skriver ackumulator. En varmavattenberedare kan man man nog se som en ackumulator för tappvatten. Men det är vanligen inte det man menar då man talar om ackumulator, utan då är det både värme och tappvatten man talar om.
 
Ni har så rätt att det är en varmvattenberedare som jag menar, ursäkta ordvalet när jag blandar in accumulatortank. En markvärmepump från nibe utan beredare kostar drygt 36.000 men en med vattenbreredare kostar drygt 80.000!!! låter otroligt dyrt men tydligen är den än mer effektiv än den utan beredare. Dock så känns det som om man borde köpa en markvärmepump utan bereare och köpa en extern beredare för ca 10.000. Brukar det vara något problem att koppla in värmepumpen både till elementen, till en beredare och till en liten golvvärme slinga som vi tänkte ha i badrummet? Detta är dock en extrakostnad som jag inte tänkte ta med i konverteringen, fast det kanske man ska om man ändå kan få bidrag för att byta från elelement till vattenburet? Det är ju både vatten radiatorer och lite golvvärme. Men som sagt skulle jag vilja ha någon åsyn på pris funderingen om man kommer under 100.000. Tack för synpunkterna på beredaren!
 
Jag kör min acc med flytande kondensering i botten och fast i överdelen (skiktplåt).
Underdelen fungerar altså som en volymförstorare och förvärmer vv med en slinga överdelen fungerar som vvb och eftervärmer vv i en slinga. I botten finns även en solslinga den kommer alltså att värma hela tanken. Och då scuntar pumpen ut vatten från tanken med styrning för extra värmekrets cirkpumparna i vp går med intermitent drift och startar och stopar 20 sek före/efter kompressorstart. Kompressor 1 gör enbart värme kompressor 2 gör vörme och vv via växelventiler. Inga mer förluster än ditt system car man snarare efektivare då vv är förvärmt av radd kretsen med högre cop.
 
Tobbis skrev:
Ni har så rätt att det är en varmvattenberedare som jag menar, ursäkta ordvalet när jag blandar in accumulatortank. En markvärmepump från nibe utan beredare kostar drygt 36.000 men en med vattenbreredare kostar drygt 80.000!!! låter otroligt dyrt men tydligen är den än mer effektiv än den utan beredare. Dock så känns det som om man borde köpa en markvärmepump utan bereare och köpa en extern beredare för ca 10.000. Brukar det vara något problem att koppla in värmepumpen både till elementen, till en beredare och till en liten golvvärme slinga som vi tänkte ha i badrummet? Detta är dock en extrakostnad som jag inte tänkte ta med i konverteringen, fast det kanske man ska om man ändå kan få bidrag för att byta från elelement till vattenburet? Det är ju både vatten radiatorer och lite golvvärme. Men som sagt skulle jag vilja ha någon åsyn på pris funderingen om man kommer under 100.000. Tack för synpunkterna på beredaren!

nu har du kollat fel på priserna!
11XX modelerna är utan varmvattenberedare & 12XX är med varmvattenberedare.

XX15 är ena serien & det som skiljer mellan 1115 & 1215 är vermvattenberedaren & att 1115 inte har elpatronen monterad, uten måste köpas separat.

nu kan du gå in o kolla priser igen så får du ett mer rimlig pris gämförelse.

personligen tycker jag att en utan varmvatten beredare är bästa valet, då man då kan köpa en större extärn beredare & därigenom aldrig behöverbrysig om ifall varmvattnet ska räcka. man får också bättre gång på grejorna, då den inbyggda har lite för liten yttermantel för att få optimal gång.

ska di blanda golv värme & radiatorer då har XX30 styrning för detta o du sliper köpa en puscher (men en XX15 & puscher funkar lika bra!!!)
har du plats kan jag rekomendera VPA300/200 som varmvattenberedare, har själv en sådan & är hel nöjd.


----------------------------------

Överslagsräkning: (som bygger på http://www.varmepump.biz/ prislista)
Värmepump: 1115-8,5 36000:-
varmvattenberedare: VPA 300/200 13000:-
jordvärmeslang 400m: 4000:-
sprit+gräv jobb: xxx
Radiatorer + allt : 1500:- + antal (20st?) 30000:-
övrigt vvs matrial: 30000:-


120 000:- får du nog räkna med totalt.
 
Ah, nu ser jag att du har rätt angående priset på värmepumparna, jag var inne och kollade på den största varianten när jag kollade på en med beredare, därav prislappen på 80.000 vilket inte behövs heller. Men det låter sunt med en extern beredare som du sa också, tycker detsamma. Dock så är det just den här extra summa på "övrigt vvs matrial" som jag är osäker på... Vad är det förutom element termostat och rör med kopplingar som kan kosta 30000??? Det är denna summa jag är lite orolig för.
Är föresten vanliga panelradiatorer helt ok eller? om man tar ganska stora så får man ju stor yta. Sektionsradiatorer ger väl dock ännu mer yta men de kan ju inte vara roliga att rengöra med alla skrymslen som blir... Vilken temperatur är vanligt att man kör med i elementen i ett markvärmesystem? Så låg som möjligt men vad är normalt?
 
Tobbis skrev:
Ah, nu ser jag att du har rätt angående priset på värmepumparna, jag var inne och kollade på den största varianten när jag kollade på en med beredare, därav prislappen på 80.000 vilket inte behövs heller. Men det låter sunt med en extern beredare som du sa också, tycker detsamma. Dock så är det just den här extra summa på "övrigt vvs matrial" som jag är osäker på... Vad är det förutom element termostat och rör med kopplingar som kan kosta 30000??? Det är denna summa jag är lite orolig för.
Är föresten vanliga panelradiatorer helt ok eller? om man tar ganska stora så får man ju stor yta. Sektionsradiatorer ger väl dock ännu mer yta men de kan ju inte vara roliga att rengöra med alla skrymslen som blir... Vilken temperatur är vanligt att man kör med i elementen i ett markvärmesystem? Så låg som möjligt men vad är normalt?
övrig vvs. det är ju i prisnip det su sa, men en o annan avstängningsventill vill man ju ha för lätt kunna serva. sen kan jag rekomendera att byta till en annan typ av smutsfilter för att lättare göra rent. lite vinklar/böjar o sånt småplock gör att det drar iväg i pris, du ska ju ha upphängnings ditaljer, expentionskärl & rörissolering också.

vanliga platta radiatorer funkar bra, men dom innehåller lite mindre vatten. det är ju effekten dom avlämmnar man ska tita på, det blir ju som du sa 2 eller 3 rader så ger dom mycke effekt.

i morderna hus tror kag dom räknar på 35W/m2 när det är en ytter vägg & 40W när det är 2 ytterväggar. & i äldre (60-70 talet) hus ligger men nog på 50W.

räknar du på 65W så får du säkert ett bra system. men det är ju omöjligt att veta för mig.
en hint kan ju vara att kolla hur kraftiga dom elradiatorerna är som du har.
 
Hmm, har beräknat lite nu och ställer mig lite frågande till valet av element.
Säg att rummet har ett totalbehov av 1000W, två element i rummet skulle då ge att man har 500W per element. Dock så ger ju elementen lite olika effekt beroende på vilken temp man har i dem. Eftersom det förmodligen är mer ekonomiskt att ha en lägre temperatur i elementet (pumpen får jobba mindre) så borde man ju satsa på element som ger en högre effekt vid en lägre temp.
prisex rinkabyrör:
panelrad. 30x50 MP -> 639W vid DT 50° och 333W vid DT 30° kostar 877kr
panelrad. 30x50 MP2 -> 966W vid DT 50° och 504W vid DT 30° kostar 1434kr

elment nr2 kostar 550kr mer (10 element -> 5500kr) Men då kanske man har en lägre driftkostnad? Nån som har en kommentar på detta, är det värt att gå på de dyrare elementen för att värmepumpen ska få jobba mindre och för att vara på säkra sidan när man ska värma upp rummet?
 
Tobbis skrev:
Hmm, har beräknat lite nu och ställer mig lite frågande till valet av element.
Säg att rummet har ett totalbehov av 1000W, två element i rummet skulle då ge att man har 500W per element. Dock så ger ju elementen lite olika effekt beroende på vilken temp man har i dem. Eftersom det förmodligen är mer ekonomiskt att ha en lägre temperatur i elementet (pumpen får jobba mindre) så borde man ju satsa på element som ger en högre effekt vid en lägre temp.
prisex rinkabyrör:
panelrad. 30x50 MP -> 639W vid DT 50° och 333W vid DT 30° kostar 877kr
panelrad. 30x50 MP2 -> 966W vid DT 50° och 504W vid DT 30° kostar 1434kr

elment nr2 kostar 550kr mer (10 element -> 5500kr) Men då kanske man har en lägre driftkostnad? Nån som har en kommentar på detta, är det värt att gå på de dyrare elementen för att värmepumpen ska få jobba mindre och för att vara på säkra sidan när man ska värma upp rummet?
Ja det är har du tjäner dom stora slantarna. kan du få din värmepump att gå mer riktigt låg temp så blir den billig i drift.

(räknar du på 65W/m2 så har du kanske redan överdimensionerat? huset drar nog inte så mycke)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.