ja den kombinationen har framtiden för sig

om man sen kan tanka även lilla skåpet skattefritt så blir det ännu bättre
 
Japp det var som sagt en undersökning, om antioxidanter. Jag skulle vilja lägga vantarna på en välgjord rapport om utsläpp av kväveoxider från moderna ved och pelletspannor. Någon som har tips?
 
Självklart,vad är framtidssäkrare än förnybar energi som biobränsle och sol :)Och enligt expertisen utsläppsneutralt,skogen kompencerar det eldningen orsakar. :D
 
Biobränsle är framtidssäkert så länge inte alltför många övergår till det. Redan idag är uttaget ur skogen större än återväxten.
Det absolut bästa är ju om man inte behöver göra av med någon energi. Detta känns dock som en utopi.
En rimlig lösning med säsongslager för solvärme kanske dyker upp med tiden.
Nu börjar jag svamla.
Det jag vill ha sagt är att biobränsle som det ser ut i dag inte kan vara en stabil energilösning för alla om inte tillväxttakten i skogen ökas eller förbrukningen minskar.
Det finns även idéer om att köra fordonsparken på biobränsle. Detta skulle ju leda till ett ännu större behov.

/Macce
 
Hej Macce när du säger att
"Biobränsle är framtidssäkert så länge inte alltför många övergår till det. Redan idag är uttaget ur skogen större än återväxten."

Nufiken på källan till detta. Innehåller den alla spånskivor från IKEA, all skog som går till papper som vi gör av med etc etc ?

Skog är dock en än av de få energikällor som växer, olja, kol, uran etc tar ju slut utan tillväxt! Vatten, Sol och vind är naturligtvis bäst om det bara räckte ;)


Ha de
Solpelle
 
Jag har för mig att det var i Ny teknik. Vid sökning hittar jag dock inte denna artikel, men dock artiklar med motsatt budskap.
Jag passar på frågan, då jag verkar ha fel i det att det är ett överuttag redan idag.
Sök "räcker skogen" på Google och en majoritet av artiklarna hävdar att skogen tål ett större uttag.


/Marcus
 
Ingen fara ;)

/Solpelle
 
I Finland är i allafall uttaget mindre än återväxten fn. Exvis här (Åland) så går julgranar, sly etc till fjärrvärmeverket och står då för 30% av energibehovet.

I detta fall är det frågan om sådant som ändå skulle avverkats.
 
Och skulle det behövas så är det rätt enkelt att ställa om åkrar (eu-åkrar(?)) till odling av olika energiväxter som diverse eldningsbara energigräs(?) och liknande.

Om sedan bilparken går över mer på bioetanol så kommer väl också urtaget ur skogarna att öka men detta är förmodligen på betydligt längre sikt.

EDIT: Etiskt tycker jag det känns lite konstigt att elda spannmål......men det kanske ger en bra avkastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.