Höbalar?

/ Fredrik
 
Grus bromsar bra :)
 
vilpi skrev:
Grus bromsar bra :)
Det var ju faktist en bra ide. Nu när de åkte senast så stupade de ofta på huvudet direkt där branten slutar då det blir en så tvär krök, men det kan man ju inte alltid lite på att de gör.

När det väl blir ordentlig med snö så kan man lätt ordna motlut också genom att skotta ner snöns från taket, den hamnar ju då perfekt.

Får fundera och testa lite när pulkaåkningen kommer igång. kanske kan skicka sambon som testpilot att testa alla lösningar. Själv är jag gravid och ska nog inte testa sådant.
 
vilpi skrev:
Grus bromsar bra :)
Men grus ger också grusexem i ansiktet.
Inte självklart bättre än nödbroms med huvud mot vägg.

/ Fredrik
 
Hämta ett gäng bildäck på nån däckfirma, bunta ihop en kedja av däck, kanske 2-3 däck hög. Med rep eller lämpligt.
Denna lägger du sedan en bit från husväggen så den flyttar sig vid träff och på så sätt bromsar farten.
Så gör man på landets alla gokartbanor. Duger fint i träffar upp mot 130km/h. har provat själv flera ggr. :)
 
Inspirerat av Hubbe2:
Stapla två däck på varandra, borra hål och fäst dem ihop. lägg flera på rad, borra hål, trä lina/rep genom. Stolpe på vardera sida med varsin förtöjningsfjäder på varje ände av repet.
 
Oftast räcker däckskedjans egen tyngd för att bromsa upp farten. Fäster du den i fjädrar så kan träffen mot däcken bli hyfsat hård ändå. Här får man nog testa sig fram. Snören spända hit och dit är inte bra, halsarna är ofta oskyddade och sen kan hjälmen fastna i dem.

Det är inte farten som dödar, det är smällen. Eller som man säger på engelska - It´s not the fart that kills, it´s the smell!
 
Rättning i leden!!!


Pulkabacke??? Visst heter det väl ändå pulkbacke!?! Fast ni kanske även säger räkasmörgås...?

Over and out from Ordpolisen!


/Vojma
 
Pulkbacke? Nae, nu är du allt lite ute och cyklar. Det har ju alltid hetat pulkabacke. Man åker ju pulka där...

//Patrik
 
Pulkabacke har alltid jag och alla i min omgivning sagt iaf.....
 
Cyklasadel? Man sitter ju på den när man cyklar... Eller?


/Vojma
 
cykelsadel

cykelväg

pulkabacke

Med din logik borde det heta cykeväg
 
vojma skrev:
Cyklasadel? Man sitter ju på den när man cyklar... Eller?


/Vojma
Det där går ju inte ihop. Det heter cykelsadel och cykel heter cykel, lika som pulka heter pulka.
En cykel heter inte cykla, cykla är det man gör. ;)

//Patrik
 
Som test så googlade jag orden. :)

Pulkbacke: 14 900 resultat
Pulkabacke: 103 000 resultat.
 
Om vi lämnar ordningsmakten (det är en ordvits det...) lite och återgår till ursprungsfrågan så är bästa skyddet madrasser. Gamla eller billiga. Klipp till en presenning och silvertejpa rikligt annars surnar de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.