Antar det är krav att i sovrum ska det gå att öppna?
Var behöver jag öppningsbara annars?

Kommer ha FTX ventilation och vill jag vädra kommer jag nog öppna terrassdörrarna och ha en nätdörr där.
3097793912_c2898231c4.jpg
 
Det enda fönster vi har öppningsbart på bv är ett i köket. Vi har även satt en låscylinder där så att det är låsbart.Öppningsbara fönster är dyrare.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Bortsett från krav så kan man ju kanske tänka sig att man vill ha öppningsbara fönster på alla ställen man vill kunna ta sig ut om det skulle börja brinna...dvs sovrum och andra rum där man kan bli instängd. Tvättstuga och vardagsrum kan man ju skippa kanske. Har själv öppningsbart överallt utom ett större parti över köksbänken. Dumt att snåla på den detaljen tror jag faktiskt.

Även om jag får berätta mig blå i ansiktet för min fru att om hon vill ha det svalare i huset ska hon INTE öppna fönstren...."Jag vill ju ha frisk luft"....gahh...
 
När vi bytte fönster (SP-Balans med aluutsida) så resonerade vi som så att fönster som sällan eller aldrig öppnades där monterade vi fasta fönster, tex V-rum+sovrum nedervåning där finns altandörrar om man vill vädra/komma ut, allrum ö-våning.

Så öppningsbara monterades bara i sovrum på ö-våningen, dom fasta fönstren betalade vi nästan bara hälften mot dom öppningsbara.
 
En tanke dock att det ser konstigt ut med olika höjd på rutorna om man blandar fasta & öppningsbara fönster sida vid sida, öppningsbara har ju oftast mindre glasrutor vid lika karmstorlek (gäller de flesta men inte alla märken), sen bör man absolut ha öppningsbara i alla rum där det bara finns ett fönster som sovrum mm.....
 
Glenn K skrev:
En tanke dock att det ser konstigt ut med olika höjd på rutorna om man blandar fasta & öppningsbara fönster sida vid sida, öppningsbara har ju oftast mindre glasrutor vid lika karmstorlek (gäller de flesta men inte alla märken), sen bör man absolut ha öppningsbara i alla rum där det bara finns ett fönster som sovrum mm.....
Tack det var helt ny info för mig. Ska kolla det med leverantören.

Vitmålade 3-glasfönster med utvändig aluminiumbeklädnad,
superenergiglas, U-värde 1,0 från Elitfönster.
 
Glenn K skrev:
En tanke dock att det ser konstigt ut med olika höjd på rutorna om man blandar fasta & öppningsbara fönster sida vid sida, öppningsbara har ju oftast mindre glasrutor vid lika karmstorlek (gäller de flesta men inte alla märken), sen bör man absolut ha öppningsbara i alla rum där det bara finns ett fönster som sovrum mm.....
Nja, det stämmer nog inte riktigt gällande att de flesta har det så. Hos de större kan man beställa dem att passa tillsammans med öppningsbara fönster eller dörrar och då är de utformade så man inte ser någon skillnad, t.ex. Elitfönster har den anpassningen.
 
Redigerat:
Kravet du har är att du skall ha 2 av varandra oberoende utrymningsvägar.
Om du har en entrédörr och i motsatt sida av huset en groventré klara du kravet om dessa ej är i samma utrymme.
Hurvida man har fast eller öppningsbart fönster i sovrummet om det finns fler öppningsbara fönster eller likande i huset får ditt egna samvete avgöra.

Har för mig att jag hörde någonstans att man har 4 sec på sig att välja väg ut och 30 sec att ta sig ut vid en ev brand. Om dessa tider stämmer eller ej vill jag inte svära på, men klart är att tiden man har på sig är otroligt kort. Kortare än vad man tror.
Så mitt samvete skulle inte godta fast fönster i sovrummet.
 
frohike skrev:
Kravet du har är att du skall ha 2 av varandra oberoende utrymningsvägar.
Om du har en entrédörr och i motsatt sida av huset en groventré klara du kravet om dessa ej är i samma utrymme.
Hurvida man har fast eller öppningsbart fönster i sovrummet om det finns fler öppningsbara fönster eller likande i huset får ditt egna samvete avgöra.

Har för mig att jag hörde någonstans att man har 4 sec på sig att välja väg ut och 30 sec att ta sig ut vid en ev brand. Om dessa tider stämmer eller ej vill jag inte svära på, men klart är att tiden man har på sig är otroligt kort. Kortare än vad man tror.
Så mitt samvete skulle inte godta fast fönster i sovrummet.
Tack. Då ska jag se till att ha öppningsbart i alla sovrum. Resten har ju antingen ytterdörr eller altandörr. (Vardagsrum/tvättstuga/kök)
 
Vi har fasta fönster på husets kortsidor på bottenvåningen, övriga är öppningsbara. På så vis blir det inte så märkbart att de är olika stora.
Jag skulle inte välja fasta på övervåningen, blir komplicerat att putsa fönster då ...
Jag skulle definitivt välja öppningsbart i rum där fönstret är enda vägen ut förutom dörren så att man man riskerar att bli instängd av brand (t.ex. sovrum).
 
  • Gilla
Trasan3
  • Laddar…
AndersS skrev:
Nja, det stämmer nog inte riktigt gällande att de flesta har det så. Hos de större kan man beställa dem att passa tillsammans med öppningsbara fönster eller dörrar och då är de utformade så man inte ser någon skillnad, t.ex. Elitfönster har den anpassningen.
Det stämmer inte...du kan beställa en fönsterdörr så att den nedre glas linjen linjerar med ett fast eller öppningsbart fönster. Man kan inte sätta ett öppningsbart fönster och ett fast fönster bredvid varanda och få samma glaslinje. Det skiljer ca 5cm.
Velfac fönster är de enda jag känner till där du kan sätta öppninsbart och fast bredvid varandra och få samma linjering eller littera som det heter på fackspråk.
 
Om 10-15 år när fönstren behöver renoveras kan det ju vara skönt att kunna hänga ner dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.