Jag renoverar köket i lägenheten och har ett par eluttag som behöver avslutas då dom var monterade på en vägg som nu är borta. Kablarna kommer ner från ett hål i taket och jag undrar hur man på rätt sätt "avslutar" detta, alltså säkrar kablarna innan man täcker för hålet i taket.
 
Man kopplar ur dom och tar bort dom.
 
Dvs koppla bort kabeln/tråden i båda ändar och ta bort den
 
Har ingen aning om vart andra änden är tyvärr...räcker det att tejpa ena änden och låta den ligga eller medöfr det en risk i framtiden?
 
yuphin skrev:
Har ingen aning om vart andra änden är tyvärr...räcker det att tejpa ena änden och låta den ligga eller medöfr det en risk i framtiden?
Du kan inte bara låta den ligga tejpad i ena änden, antingen så isolerar du den ordentligt och avslutar den i en dosa, eller så kopplar du ur båda ändarna och tar bort kabeln i den mån det går. Det är bara till att börja öppna dosor och koppla ur saker tills du hittar den.
 
Inte tejpa och bara bygga över. Nästa person som kommer dit och gräver i trådarna kommer få klia sig ett tag i huvudet när denna någon inte kan förstå vart trådarna i andra änden tar vägen.

Men du ska väl ha en elektriker under själva köksrenoveringen? Låt dem komma dit och ta bort allt.

//Patrik
 
Har du ström kvar på ledningarna som bara hänger där nu?

Ta omgående dit en elektriker som tar bort ledningarna.
 
nej har stängt av automatsäkringen så ingen ström just nu..ska självklart ta dit en elektriker, men funderar på om man istället för att avsluta bör dra kablarna vidare och installera ett par nya eluttag till den väggen där jag flyttade kyl och frysen.
 
yuphin skrev:
funderar på om man istället för att avsluta bör dra kablarna vidare och installera ett par nya eluttag till den väggen där jag flyttade kyl och frysen.
Ja, det är ju onekligen praktiskt med el till kyl och frys...
 
Nyfniken skrev:
Ja, det är ju onekligen praktiskt med el till kyl och frys...
d^_^b
 
Nyfniken skrev:
Ja, det är ju onekligen praktiskt med el till kyl och frys...
..fast tänk så mycket energi man sparar om man inte har el :wow:

/ Fredrik
 
Nyfniken skrev:
Ja, det är ju onekligen praktiskt med el till kyl och frys...
d^_^b

(Förlåt TS, men jag måste erkänna att det faktiskt lät lite roligt).

//Patrik
 
TS, om du vill ha hjälp med planeringen av el så kan du göra en skiss (du har säkert en bild på köket) och posta här så kommer du få högklassig hjälp av många här.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
TS, om du vill ha hjälp med planeringen av el så kan du göra en skiss (du har säkert en bild på köket) och posta här så kommer du få högklassig hjälp av många här.

//Patrik
Tackar, jag återkommer med en bild :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.