yxis skrev:
Nog passar väl Hager 25A och 40A JFB att ersätta varandra (förutom att man givetvis inte får ha avsäkrat mer än 25A för en 25A-JFB)?

Om man står med trasig JFB så kan man nog trycka dit en svenskköpt 25A 30mA även om man tidigare köpt både en 40A 30mA och en 40A 300mA i Tüskland?
Ja:D
 
elmont skrev:
Men du kan inte gå till sin "butik" och byta den trasiga per omgående, man får säkert betala för ersättaren.
Absolut sant, men om man behöver oroa sig för kostnaden för att köpa en ersättande JFB när man väljer säljare och fabrikat+modell på JFB så låter det som om man köper Biltemakvalitet snarare än Hager, eller?

(Givetvis lär du och andra som faktiskt skruvar med sånthär dagligen se även en del trasiga Hager, men risken att en slumpvist vald enskild kund råkar ut för strul som visar sig inom garantitiden men inte direkt vid provkörning är väl rätt liten. Det kan nog däremot kanske vara en bra idé att faktiskt provköra grejerna före installation om det är fråga om veckor att fixa garatirep/garantibyte).
 
Använder man sig av dom stora kända märkena som finns hos grossen så är kvalitén tillräckligt bra....
 
Det handlar ju inte om kvalitet utan att förtjänsten av att köpa billigt i utlandet snabbt kan ätas upp om det skulle häxa lite.
 
Ja, friskt chansat, hälften vunnet. Så länge man köper kvalitetsprylar utomlands så slipper man iaf frist kopplat, hälften brunnet ;)
 
Handlar man alltid vissa saker utomrikes ifrån är besparingen så stor att man kan ta någon affär som strular.
Jag handlar alltid bilreservdelar från England och Tyskland, i somras fick jag fel kondensor till min Jaguar men jag räknar med att kunna sälja den i vår med max ett par hundringar i förlust, ingentin mot hur mycket jag sparar löpande.
I genomsnitt kan man räkna strax under halva priset i Sverige på bildelar, inkl frakt.
Köpte även en dammsugare nyligen, halva priset ungefär där också.
Elverktyg likaså. Vanliga handverktyg verkar däremot vara nästa lika dyra överallt.
 
Tråden verkar ha spårat långt från urpsrungsfrågan, men inköpsställen i Tyskland är intressant. Ebay.de funkar ju om man ska ha enstaka prylar, men inte för att plocka samman en hel varukorg med elprylar. Någon som har tips på tyska motsvarigheter till elbutik.se?
 
Och jag har handlat grejer från ett stort företag i Spanien och fick fel varor levererade. Det var inga problem med att få dom utbytta till det rätta och dom betalade returfrakt, men det tog tid att få rätt prylar och det innebar lite arbete med kontakter och returer. Det var, turligt nog, inget arbetsrelaterat så det var bara min fritid som blev lidande. Hade det varit arbetsrelaterat så skulle det troligen kostat mig en hyfsad slant.
 
ifall exakt samma produkt finns i sverige så är deg den svenska generalagenten som ska stå för garantier
 
kolvas skrev:
ifall exakt samma produkt finns i sverige så är deg den svenska generalagenten som ska stå för garantier
Så länge du inte visar något som stödjer dina påståenden så måste jag nog hävda att det är felaktigt.

Garantier är frivilliga och försäljarna får ha vilka villkor de vill. En del tillverkare har världsgarantier som fungerar som du säger men det är ett frivilligt val från dem.

När det gäller en reklamation som konsument har du däremot rättigheter.

Om du köper en vara i sverige så har du enligt KKöpL §46 rätt att gå till tidigare försäljningsled så som grossist/generalagent.

Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet eller inte kan anträffas, har köparen rätt att rikta anspråk på grund av fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit varan för vidareförsäljning. [bild] Första stycket gäller endast i den utsträckning motsvarande anspråk på grund av felet hade kunnat göras gällande mot näringsidkaren i tidigare säljled av den som förvärvat varan från honom. Avtal som inskränker rätten att göra anspråk gällande får dock åberopas mot köparen endast om en sådan inskränkning med bindande verkan hade kunnat avtalas mellan denne och säljaren. Bristande reklamation i tidigare led är utan betydelse för köparens rätt.
[bild] Om köparen vill rikta anspråk enligt denna paragraf mot en näringsidkare i tidigare säljled, kan reklamation enligt 23 § göras hos denne eller hos säljaren. Har reklamation inte gjorts hos näringsidkaren i tidigare säljled, förlorar köparen sin rätt mot denne, om han inte underrättar näringsidkaren om sitt anspråk inom skälig tid efter det att han insett eller borde ha insett att han hade anledning att framställa anspråket.
I lagen om internationella köp (CISG) som gäller i 77 länder världen över, däribland tyskland, så fann jag, efter en snabb genomläsning, inget om reklamationer till tidigare försäljningsled.

Jag skulle gissa på att tyskland har en egen lag liknande vår KKöpL som reglerar reklamationer till tidigare försäljningsled. Men om du köpt något från en tysk butik så är ju kedjan som följande tillverkare>tysk generalagent>tysk butik, den svenska generalagenten finns inte med i det försäljningsledet. Tysk lag kan ju inte tvinga en generalagent i sverige att ta på sig en reklamation för en vara såld i tyskland.

Om du köper en produkt i en svensk butik så har ju generalagenten redan tagit ut sin förtjänst och får därför stå för vissa reklamationer. Men om produkten är köpt i tyskland så har ju den svenska generalagenten inget med den att göra och har inte heller haft någon förtjänst från produkten. Därför behöver han inte ta något ansvar för produkten.
 
Göran.W
prototypen skrev:
Och Patrik hur ofta behöver man veta rotationen i en elcentral?

Motorn (trefas) går ju i 90 % av fallen åt fel håll iaf.

Protte
+ 1
 
Vi som jobbar som elektriker strävar ju efter att alltid lämna medurs rotation efter oss
 
diy-i-bromma - har du mer info om att köpa Hager från Tyskland? Jag har grossistkonto men tycker ändå att priserna i Sverige är ganska höga. Om det verkligen går att få samma grejer från Tyskland ser jag ingen anledning att köpa dem här. Vilken nätbutik? Hur funkar det med garantier, betalning etc?
 
Har du möjlighet att handla hos någon grossist tror jag att det kan vara lönt att förhandla där innan man gör sig besväret att handla i tex Tyskland. Du kanske blir överraskad ;)
 
D
Nej, jag har ingen erfarenhet av att köpa från Tyskland tyvärr. Jag har endast sökt på tex www.ebay.de och www.preisroboter.de. Ibland dyker då denna affär upp: www.elektronetshop.de, som jag dock inte vet något alls om. De är inte billigast men de verkar ha stort sortiment på Hager men inget eget lager, dvs upp till 10-14 dagars leveranstid. Eller www.elektroradar.de som har mindre sortiment men snabbare leveranstider, och dessutom lite billigare. Båda tar runt 30€ för frakten till Sverige upp till 30kg. Går att betala med Paypal. Jag hittar inget om garantier men det är nog som här att man måste skicka det tillbaka till butiken man handlat från (se även Belaruz svar högre upp). Jag har köpt Makita-verktyg från UK och det har gått bra. Halva priset där också. Ursäkta att tråden spårade ur :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.