nån som vet om man kan ha en led lampa i ugnen?
eller måste det vara en speciell lampa där...för att tåla värmen
 
Jag vågar påstå att det måste vara en speciell lampa som tål värmen.

Erik
 
Om man säger såhär. Värme är fiende Nr.1 för LED.
 
De 15W som ugnslampan förbrukar blir ju ändå värme och det är ju lite av poängen med ugnen ändå?
 
Just som ugnslampa är väl ett väldigt bra exempel på område där LED inte passar speciellt bra som utbyte!
 
Varför i hela världen skulle du vilja ha led lampa i ugnen?
 
Kom ihåg att den måste tåla 300 grader.....
 
sitter en 25w där nu....håller på att byta alla i huset till led...
bytte i kylskåpet och frysen till led....funkar bra där...
 
Finns det överhuvudtaget någon vits med att byta till LED i ugnen, kylen och frysen? Så ofta lyser väl inte dessa att det överhuvudtaget kan löna sig? Varken för ekonomin eller miljön?
 
I kylen och frysen kan det finnas skäl att ha LED (om än inte så stora).


  • LED alstrar mindre värme, och värme vill man ju inte ha i kyl/frys.
  • LED håller längre. I kyl/frys sitter de ofta jobbigt till.
  • LED tänder direkt. I vissa kylar sitter någon form av lysrör som tar en liten stund på sig att tända


I ugnen däremot, som tidigare sagts, finns ingen anledning att byta till LED.
 
Rrrrr skrev:
I kylen och frysen kan det finnas skäl att ha LED (om än inte så stora).


  • LED alstrar mindre värme, och värme vill man ju inte ha i kyl/frys.
  • LED håller längre. I kyl/frys sitter de ofta jobbigt till...
Allvarligt talat: När bytte du en lampa i frysen senast?
Hur länge lyser lampan i frysen?


Säg att du får göra två byten på en livstid, eller 50 år, så tror jag det är högt räknat.


nu skriver tjena
tjena skrev:
sitter en 25w där nu....håller på att byta alla i huset till led...
bytte i kylskåpet och frysen till led....funkar bra där...

Han/hon går alltså runt och skruvar ut och slänger fungerande glödlampor á 5 kr/styck som hade räckt hela livet och byter mot LED á ?x hundra kronor.


Kasta pengarna i sjön? Skick pengarna till Rädda Barnen eller något i stället!

PS
Det finns ingen lampa i min frys. Det går bra ändå.
Så skruva bara ur den om du råkar ha en, och om den stör dig.
 
Redigerat:
Haha...känns som detta med LED håller på att spåra ut fullständigt...... :D
 
Det har gått till överdrift... Man köper LED högt och lågt utan att ens lägga en tanke till kostnad kontra besparing. LED är just nu en modesak.
 
Håller med. Att byta ut fungerande lampor "bara för att" byta till led är vansinne.

Okej om det är så att lampan är trasig och ändå måste bytas ut eller om det är en ljuskälla som finns vid ett utsatt ställe eller är på mycket. Alltså där man kan räkna in ett underlättande av driften eller en faktisk besparing.
 
KnockOnWood skrev:
Allvarligt talat: När bytte du en lampa i frysen senast?
Hur länge lyser lampan i frysen?


Säg att du får göra två byten på en livstid, eller 50 år, så tror jag det är högt räknat.


nu skriver tjena



Han/hon går alltså runt och skruvar ut och slänger fungerande glödlampor á 5 kr/styck som hade räckt hela livet och byter mot LED á ?x hundra kronor.


Kasta pengarna i sjön? Skick pengarna till Rädda Barnen eller något i stället!

PS
Det finns ingen lampa i min frys. Det går bra ändå.
Så skruva bara ur den om du råkar ha en, och om den stör dig.
klart lampan kan hålla dom 10 år man har kylskåpet....här öppnas det nog en 10-15 gånger om dagen....då värmer en vanlig lampa skåpet...inte led....
men man kanske inte tjänar in ett byte där.....dom led jag satte i kyl o frys kostade 14kr.st.
men lika bra att byta allt i huset när man ändå håller på...
man kan ju skruva ut ledlampan o ta med till nästa skåp....då räcker det att köpa 1st lampa för hela livet då...med den livslängde på led...

jag vill allt ha ljus i kylskåpet ,rätt mörkt annars.. man vill ju hitta ölen..:D

i sverige kostar led 100tals kronor...men varför gynna ockrarna i sverige..
när man kan handla direkt billigt i kina....till kanske mindre pris än vad en vanlig lampa kostar...

den stora besparingen gör man på spottar ..som finns en hel del här...byter man 50w till 4w led.eller 20w till 3w led... så sparar man en hel del

skulle aldrig ge en 1kr till rädda barnen...då går den till nån fifflare till vd ..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.