Vad gäller ifall man köpt en stuga som man planerar att bygga ut och utbyggnaden kommer gå över brunnen som grannen har servitut på? Måste vi bekosta den nya brunnen helt själv och sen ge dom tillgång till den utan kostnad?
 
Jag läst att det finns prejudikat på att servitutet inte längre gäller om en ny brunn grävs för att den gamla sinat. Servitutet gällde den gamla brunnen och inte den nya. Det kanske blir samma effekt om brunnen försvinner pga ombyggnad. :-/
 
Eld skrev:
Servitutet gällde den gamla brunnen och inte den nya. Det kanske blir samma effekt om brunnen försvinner pga ombyggnad. :-/
Skulle inte tro det!

Anledningen till att grannen har servitut är att denne skall vara skyddad ifall en ny fastighetsägre vill göra ändringar på tomten, som t ex abcd's utbyggnad.


Rent spontant skulle jag tro att abcd har två möjligheter: Bygga över brunnen på ett sådant sätt att grannen fortfarande kan nyttja sitt servitut. (Tveksamt om det är praktiskt möjligt). Eller ordna en ersättningsbrunn till grannen.

Jag skulle rekommendera abcd att ta det väldigt försiktigt... Här finns det potential för en grannfejd som kommer att sträcka sig över generationer!
 
Håller med Cujo. OM det är en brun som är i bruk det är klart att granen inte skall lida av att ni bygger ert hus. Grannen har tillgång till brunen utan kostnad och h*n behöver inte be om lov att komma in på tomten för att "serva" den, han måste dock informera er om att h*n tänker göra det (tidpunkt, omfattning på arbete, duration). En servitut är en servitut med samma rättigheter och skyldigheter för båda parter oavsett om det är kommunen eller en eller flera privat personer som är involverade. :-/
 
En fråga är också vad som händer om den tjänande fastigheten (den som har brunnen) inte är intresserad av att hålla brunnen igång längre. man kanske inte vill ha el igång eller underhålla brunnen. Man kanske t.om. vill anlägga avloppsanläggning vid brunnen så att brunnen inte kan användas längre. Vad gäller då (förutsatt att det inte är skrivet om det i servitutet)? I det här fallet skulle den härskande fastigheten kunna skaffa egen brunn.
 
Den tjänande fastigheten får inte förstöra brunnen (dvs inte anlägga avlopp där), och inte förhindra den härskande fastigheten att nyttja brunnen. Däremot så tror jag inte att den härskande fastigheten kan kräva att el hålls igång till pumpen om inget sagts om detta direkt eller indirekt i servitutet.
 
Bygga över brunnen?...var får TS sitt eget vatten ifrån?
 
"Den tjänande fastigheten får inte förstöra brunnen"

Tack, det var intressant. Det visar att servitut verkligen kan "slå fel". I det här fallet är den härskande fastigheten större och med bra förutsättningar att borra en egen brunn, medan den tjänande fastigheten kommer ha svårt kunna placera ett avlopp så länge brunnen är där den är...
 
Brunnen kanske fanns där innan den tjänande fastigheten bebyggdes...
 
Det var en fastighet med två hus som styckades för att säljas som flera fastigheter. Struligt.:S

Tack för era svar, jag kommer nog hoppa av köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.