START TACK ALLA FÖR ER SUPPORT OCH HJÄLP
Fick en mycket bättre klarbild av de billigare aktörerna och vad jag ska tänka på på vad som är viktigt i just mitt hus.
 
Många säger att nackdelen med prefab är att man inte kan ändra i planlösningen. Ja, det stämmer kanske, men man väljer inte ett prefab om man inte trivs med planlösningen. Det gäller att hitta ett prefab-hus där planlösningen stämmer överens med de krav man har.
Vi bor i hus från Smålandsvillan och vi trivs riktigt bra. Det är vårt första hus och det är möjligt att kraven höjs desto fler hus man bygger, men det är utmärkt för oss. Vi störs inte av oisolerade innerväggar alls. Men kraven är som sagt olika.
Utomstående hantverkare har sagt att de tycker huset ser mycket välbyggt ut och att de varit på betydligt dyrare lösvirkeshus som ser mindre bra ut än detta. Det har iofs mycket med vem som utför arbetet, men ändå tycker jag att det känns kul att höra. Vi hade en slutbesiktning utan några fel vilket också var trevligt. För oss som är relativt unga kändes detta som ett bra alternativ. Ett nytt hus till ett vettigt pris som har låg energiförbrukning. Visst finns det massor av saker som skulle varit trevligt att ha och som skulle vara lyxigt. Men vi vill inte lägga all vår disponibla inkomst på huset utan vi vill kunna göra annat.
 
Danne12345 skrev:
För oss som är relativt unga kändes detta som ett bra alternativ. Ett nytt hus till ett vettigt pris som har låg energiförbrukning.
Känner mig lite "utpekad" av ditt inlägg och till att börja med så var situationen likadan för oss när vi byggde vårt hus plus att området där det byggdes var rätt för oss. Jag har aldrig sagt att smålandsvillan är dåligt utan det viktiga är att man vet vad man vill/behöver ha för något. Sett till ditt argument ovan så är det helt rätt val även om man i mitt tycke får en del knasiga bygglösningar (i varje fall när man byggde 1999).

Då(1999) var det bra för oss men jag har i varje fall ändrat mina krav/behov under dessa 12 år som vi haft huset. Sen är väl sanningen att alla byggen är kompromisser och frågan är vad man vill kompromissa med. Genom lösvirkesbygge finns möjligheten att själv välja vart man vill kompromissa och till vilken kostnad. Det finns ju ett ordspråk som säger att det är först det tredje huset som man bygger som är till sig själv. ;)

Gratulerar till att ni hade en slutbesiktning utan någon anmärkning, kan inte vara ofta det händer i byggsverige...vårt protokoll hade ju några punkter. :(
 
lat skrev:
@ynnor234
Om råspånt i taket har nåt med stabilitet att göra kan jag inte avgöra.
Vad jag kan säga är att jag INTE har råspånt.

Vi byggde vårt VillaVarm hus på platta 2005, när vi var färdiga så tapetserade vi med billiga tapeter för alla sa att "huset kommer sätta sig & då spricker det här & var".

Jag kan säga dig att det finns INTE EN ENDA spricka i tapeterna i hela huset, så jag tror inte att det är råspånten i taket som är avgörande.

@Byggankan,
VillaVarm var inte dyrare än nån annan, med tanke på att jag i princip ritade mitt eget hus. Huset är c:a 235m2 1½ plan med mansardtak och en massa (4) takkupor. Priset blev c:a 1,2Mkr för VillaVarms del och ytterligare ~1Mkr för allt annat till nyckelfärdigt hus
Helt klart medveten om att man kan få bättre priser hos villa varm än hos många andra men vi hade inte klarat vårt mål att inte låna mer än 4 miljoner med dom vilket vi gjorde med fiskarhedenvillan. Om vi bygger hus igen kommer de definitivt att stå högt upp på listan över företag vi vill bygga med.
 
lat skrev:
@ynnor234
Om råspånt i taket har nåt med stabilitet att göra kan jag inte avgöra.
Vad jag kan säga är att jag INTE har råspånt.

Vi byggde vårt VillaVarm hus på platta 2005, när vi var färdiga så tapetserade vi med billiga tapeter för alla sa att "huset kommer sätta sig & då spricker det här & var".

Jag kan säga dig att det finns INTE EN ENDA spricka i tapeterna i hela huset, så jag tror inte att det är råspånten i taket som är avgörande.

@Byggankan,
VillaVarm var inte dyrare än nån annan, med tanke på att jag i princip ritade mitt eget hus. Huset är c:a 235m2 1½ plan med mansardtak och en massa (4) takkupor. Priset blev c:a 1,2Mkr för VillaVarms del och ytterligare ~1Mkr för allt annat till nyckelfärdigt hus
Hej!
Ok med egen design och så.. blev det 1.2+1=2.1 Mkr + kostnad för tomt och lite annat ca? Låter rätt vettigt om man tom fick vara med och styra arktitekturen..
 
I valet mella Älvsbyhus och Smålandsvillan hade jag valt Smålandsvillan.
Båda har likvärdig (låg) standard men Smålandsvillan går att resonera med, medan att försöka få en dialog med Älvsbyhus är som at köra in huvudet i väggen.
De kör sitt race och skiter i allt annat. Dessutom har de ertappats med direkta lögner och deras kvalitetsansvarige blev fråntagen sitt certifikat, vilket inte är något som görs utan allvarliga förseelser.
 
Björklidenhus ligger väl också i det billigaste segmentet. Verkade ok när vi tittade för ca 1-2 år sedan, vet inte status nu.
 
@Ernst
Det stannade på 2,2Mkr nyckelfärdigt utan tomt.
Jag köpte ett gammalt torp 5år innan och tomten var så stor (7.500m2) så jag kunde bygga det här huset utan att riva det gamla torpet & lagårn.
Tanken var att när tomten återhämtat sig så skulle man inte se att boningshuset var nytt & det lyckades!

Enligt Håkan & mina snickare så kostade mina kupor närmare 100' / st. men jag tycker att det blev bra!

091227%20Huset.jpg
 
lat skrev:
@Ernst
Det stannade på 2,2Mkr nyckelfärdigt utan tomt.
Jag köpte ett gammalt torp 5år innan och tomten var så stor (7.500m2) så jag kunde bygga det här huset utan att riva det gamla torpet & lagårn.
Tanken var att när tomten återhämtat sig så skulle man inte se att boningshuset var nytt & det lyckades!

Enligt Håkan & mina snickare så kostade mina kupor närmare 100' / st. men jag tycker att det blev bra!
Vill vara lite tråkig, 2.2 miljoner 2005 tar det dig tyvärr inte riktigt lika långt idag 2012. Själv byggde vi med inflytt augusti 2010, och priset på ett likadant hus steg med ca 150 kkr bara på det ca 1.5 år vår process pågick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.