Ett tips om man vill fräsa av ytan som för övrigt är en superb metod. Börja med att slipa av bänken då ser man lätt om det är synlig spik och man ser alla små hål. En enkel regel detektor inställt på kabel/metall hittar spikar. Om man inte kan ta upp dom slå ner dom 1 cm med en spikdrivare spackla eller plugga med tex blompinnar finns ganska tunna eller gör egna pinnar.

Om man har ett betong golv som dom flesta har i garaget så är dom oftast inte lika isolerade som boningshus så det kan finnas mera fukt i golvet som vill vandra upp i undersidan på hyvelbänken och då slår den sig gärna. Det kan motverkas med att lacka undersidan på bänken.

Mvh Pär H
 
Redigerat:
Om bänken inte står still kan man ju alltid skruva fast den i golvet, då kan även en liten bänk bli stadig.
 
På min lilla bänk har jag lagt tre cementsäckar på nedersta hyllorna vilket ger bra stabilitet vid hyvling utan att behöva skruva den fast i golv eller vägg.
Köper du en liten bänk först kan du behålla den som fognings-/snidningsbänk när du senare köper eller bygger en större. Bara att höja den med reglar eller dylikt för att få en bättre arbetshöjd till precisionsarbete. Har man inte plats för två bänkar får man prioritera bort något annat istället . Själv slängde jag ut det separata fräsbordet och har inte ångrat det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.