Hörde igår natt att det kröp uppe på vinden, det ligger en massa isolering där, runt 40cm så det går inte att se mössen ifall man går upp.

Frågan är vad vi ska göra? Tänkte ringa försäkringsbolaget vi har och fråga på måndag. Ingår detta i dolda fel?

När huset köptes för lite över ett år sedan besiktades den också, har besiktningsmannen något ansvar?
 
Fällor fällor och fällor!

Agna med nougat och vittja ofta.

Protte
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mössen kryper in på hösten

RInger du FB så skickar dom ut någon firma som sätter ut råttfällor, det kan du göra själv
testa med ost eller choklad prova ev. också att pudra på florsocker

Eller köp en katt :)
vi har 3 katter dom drar hem ca 1-3 råttor var, varje dag på sommare, tror grannen har sveriges mest råttfria lada...
 
Inga dolda fel!

Lägg ut gift eller fällor!
Och försök täta till rund om. En mus kan slingra sig genom en öppning på 6mm!

Idag har vi 4 katter och inga möss. Ibland serverar dock katterna enstaka möss till oss :)
 
tack för tipsen!

frågan är bara vart mössen kommit upp på vinden någonstan...

och sen undrar jag ifall dom kan ha förstört virket eftersom man hör att dom gnager hela tiden?
 
Grannen har satt musstoppare, ett plåtband med flikar som tätar men ventilerar längst ner under fasaden.
Nästa granne där la man in träklossar mellan bottenbrädorna när det byggdes.

Protte
 
A-O skrev:
tack för tipsen!

frågan är bara vart mössen kommit upp på vinden någonstan...

och sen undrar jag ifall dom kan ha förstört virket eftersom man hör att dom gnager hela tiden?
Gör en anmälan till FB.
 
Det är nog bara i rottatouile filmen det har rasat in pga möss.
Såååå mycket gnager de inte på trävirket, de gör möjligen ett hål för att komma åt något ätbart.

Protte
 
Katt är effektivet och de behöver inte finnas på vinden. Det räcker med n springa på ett par centimeter (skallbenet måste kunna klämmas igenom) för att de ska ta sig in/upp, så det är inte svårt att klättra in på en normal vind via tx en ventil där nätet släppt lite i ett hörn.

De skadar normalt sett inte huset, bara dina sovsäckar, julgransprydnader och sådant som finns på vinden, plus att de förståss förorenar.
 
Dolt fel? Nä, åk o köp musfällor eller gift. Du lär inte kunna hitta var mössen tar sig in. De kan krypa in var som helst i ett hus. De kryper in under ytterpaneler, i grunden mm.
 
Hörde om en som hade en tam iller som han brukade låta leka lite på vinden. Inga möss där! Annars är kattor väldigt bra att ha runt huset.
 
Anna_H skrev:
Cm? Nej nej nej, mm!!

"En mus tar sig in genom ett 6–7 mm litet hål. Det är ungefär som diametern på en penna."
Saxat från Anticimex hemsida. ;)

Själv bor jag i ett gammalt hus och har sedan länge slutat bry mig om att det låter i väggarna ibland, det är bara att banka ett par gånger i väggen när man skall sova så håller de tyst en stund. :p
Det är möjligt att ett modernt hus klarar att vara så tätt att en mus inte har en chans att komma in men i ett gammalt hus så är det helt omöjligt att få det helt tätt i efterhand.
 
Dalbotös

Tycker du inte om katter? Jag kan ge dig en. Mycket trogen och stillig kille. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.