Jag har nyligen byggt ett garage om ca 60 kvm (45kvm garage 15 kvm förråd).
Jag söker tips angående eldragning.
Garaget är oisolerat men jag har för avsikt att isolera förrådsdelen nu och garagedelen senare. Min plan är att dra VP slang i hela garaget och använda utanpåliggande apparater. Jag har tänkt mig 5 st tvåvägsuttag i garagedelen samt 2 st envägsuttag i taket för portmaskineri. Belysningen blir 2 st lysrörsarmaturer som går att tända från 3 ställen. I förrådsdelen 2 st 2-vägsuttag samt belysning. Utöver detta skall jag ha någon form av ytterbelysning på garaget. Jag har tänkt att dra elen själv till den plats där centralen är tänkt att sitta sedan får en fackman ta vid. Jag har förberett för att dra in el i garaget från husets elskåp.
Hur många säkringar behövs för detta ? 10 el. 16 ampere ?
Har jag glömt någon viktig detalj ? Var bör man placera element för att få bäst effekt ? Finns det bra element som man enkelt kopplar till ett vägguttag ? Jag har valt utanpåliggande apparater p.g.a att jag tror att det är enklare att släppa ut VP slangen genom gipsväggen istället för att borra för dosor...tänker jag rätt ? Tacksam för tips. 
 
Hade jag varit dig hade jag alla gånger fällt in uttagen, ser mycket bättre ut och i ett garage är det ju dessutom så att man kanske inte alltid är så försiktig när man t.ex. ställer in utemöblerna etc. för säsongen. Utanpåliggande uttag bygger ju mer och är därför känsligare för slag och stötar..

Sedan vet jag inte om det är så lätt att ansluta VP-rör till ett utanpåliggande uttag och få det snyggt heller.. Helst skall ju VP:n gå in en dosa..
 
Det första jag tänker på är att belysningen (2 lysrörsarmaturer i garaget) blir på tok för lite.
Jag skulle nog monterat upp 4 st plus en över eventuell arbetsbänk.

Jag saknar ett 16A 400v uttag för någon ev. framtida trefasmaskin.

Jag håller också med Styx att det helt klart är bättre att fälla in så mycket som möjligt än att välja utanpåliggande.

Du säger 5 st 2-vägs uttag, jag antar att du tänkt dig ett i varje hörn + ett vid ev. bänk?
Hade jag varit dig hade jag satt ett 4-poligt vid den ev. bänken, då det oftast har en tendens att inte räcka till med ett 2-poligt där.

Portmaskineri?
Är det för garageportsautomatik du tänkt dig, i sådana fall tycker jag att du skall sätta en strömbrytare för dessa för då kan du stänga av den om du åker på semester.
Jag har en jobbarkompis som kommit hem 2ggr och garageporten stått öppen och han stänger alltid av sin på detta vis när han åker (lite längre) bort.
 
Om el till garageport:
Jag har en massa roliga programmerbara utgångar på larmet. Tänkte använda en av dessa till att styra ett relä som ger el till garageporten. På det viset blir det omöjligt att öppna porten när det är larmat, vilket känns skönt.

Angående el i garage:
Jag håller precis på med just detta i mitt nybyggda garage. Jag fäller in precis allt. Ska bli himla skönt att slippa utstickande dosor och kaböar. Även elcentralen fälls in. Drar 2,5mm2 överallt så att jag kan få 16A i alla uttag. Har även hittat en infälld variant av av CEE-uttag (400V).
 
Vid en arbetsbänk vill jag ha minst två gånger fyra uttag, en liten fyra räcker inte. Radio, laddare till nått sladdlöst en punktbelysning och två verktyg typ dremmel och limpistol låter väl inte orimligt förutom att vi just behövde fem uttag...
 
sen drar du även från taket vid varje portmotor rör till eventuell tryckknappsöppning på insidan av portarna + kanske kodlås utanför portarna. infäält med dosor och fler belysningspunkter.om det är ett dubbelgarage 5,5 -6 meter brett så sätt 3 rader med dosor "utanför" och "mellan" och "utanför" bilplatserna samt en dosa mitt framför "bilfronten" så du får lyse ner i motorrummet med öppen motorhuv. du behöver inte montera armaturer överallt med det är fint att ha det förberett iaf. sen minst en lysrörsarmatur över arbetsbänk. om man har många lysrörsarmaturer kan man köra dom över en kontaktor för strömbrytarna har en tendens att "brinna" sönder annars. och sätt gärna en armatur, räcker med en lågenergilampa som alltid lyser som ledljus såbehöver du inte fläska på med allt ljus om du bara ska in en snabbis å hämta något. 3-fas uttag både inne och ute samt fler än ett dubbelt enfasuttag ute för tex motorvärmare, julgran, grästrimmer ....det var mina idee'r
 
RoTe
4 armaturer per bilplats räcker gott till en början. Dessa ska monteras runt bilen, ej ovan den.

I mitt garage har jag längs golvet ca 20 cm ovanför det, monterat IP65 armaturer med singelrör i för belysning under bilen vid mek under samt vid hjulhus osv. Detta är kanon då det annars är kolsvart under bilen!
 
Tack för tipsen !

En fråga till.. Hur bör man tända och släcka den invändiga garagebelysningen ?
Min plan är att montera en trapp - kors - trapp lösning så att jag kan styra armaturerna från 3 ställen. En brytare direkt innanför innerdörren mellan förråd och garage, en brytare innanför den högra garageporten och en innanför den vänstra porten. Vad tycker ni om detta ?? Finns det speciella brytare så att man slipper slå av ljuset innan man kliver in i bilen ??? Kanske en dum fråga men.. hur skall jag tänka om jag vill styra den med en timer ?
 
Det är förmodligen overkill, men jag planerar att styra det mesta med reläer.

I snickarverkstaden har jag två slingor med 230V-uttag. Dessa aktiveras av två återfjädrande brytare. Ena slingan sätter jag mindre farliga maskiner på. Då kan jag slå av de farliga maskinerna när barnen är med i verkstan.

Båda slingorna bryts med nödbrytare i barnhöjd. Det är ju bra om ungarna kan slå av maskinerna om pappa fastnar med tummen =)

Ljuset styr jag med pulsreläer och återfjädrande vippbrytare. På så vis kan jag sätta hur många knappar jag vill utan att krångla med trappkopplingar.

Jag är inte elektriker, så jag vet inte om jag har kommit på heltokiga grejer. (Har självklart en elektriker som gör slutliga inkopplingen och godkänner mina dragningar). Det känns som om jag får mycket större möjlighet att göra roliga grejer med reläer. Jag kanske vill släcka och bryta strömmen i garaget när jag larmar huset på natten - enkel match med reläer och program-utgångarna på larmet.

För din del kanske det är aktuell med ett tidsrelä, typ så'na som sitter i trappuppgångar på hyreshus. Eller en fotodiod under bilen som aktiveras när bilen flyttar på sig och släpper ner ljus.

Bläddra runt bland alla roliga prylar på www.ahlsell.se så får du nog inspiration.
 
sgryd skrev:
För din del kanske det är aktuell med ett tidsrelä, typ så'na som sitter i trappuppgångar på hyreshus. Eller en fotodiod under bilen som aktiveras när bilen flyttar på sig och släpper ner ljus.
Kanske en koppling till el-porten så ljuset tänds när man kommer hem (man hittar ut ur bilen enklare) :)

Sådana här prylar är lite av hemmapularens våra dröm, men tyvärr gör de ett ganska stort hål i plånboken :(
 
sätt en halogenstrålkastare med rörelsevakt inne i garaget
 
Det är väldigt praktiskt med uttag i taket om man ska arbeta med sladdbundna verktyg. detta funkar dock endast om man har låg takhöjd som man når till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.