Hej,

Har ett isolerat garage på 25 kvadrat med en garageport samt två ventiler (helt öppna). Vad behöver jag för att hålla en komfortvärme och fuktnivå så att garaget kan tjäna som förråd?
 
Behöver en sådan kombineras med någon form avfuktning för att klara hela året? Bor på västkusten.
 
Ja, någon form av grundventilation behövs självklart. Om det räcker med självdrag (strategiskt placerade ventiler lågt = tilluft, högt frånluft) eller om det behövs en viss mekanisk forcering, är svårt att säga. Ganska klokt att välja en fuktstyrd fläkt, typ badrumsfläkt.
 
Skall du ha bilen där också? Om du ställer in en snöig bil varje dag tillför du ganska mycket fukt som bör ventileras ut eller kondenseras i avfuktare för att inte skapa problem. Om du å andra sidan bara skall ha det till förråd så tillförs ingen fukt. Då behövs heller ingen avfuktning. Det beror givetvis även på vad du skall förvara där. Det är inte allt som far illa av fuktig luft.

Erik
 
Bilen kommer inte stå där, utan det kommer primärt fungera som förråd (t.ex. sittdynor etc.).

Finns det något enkelt sätt att beräkna effekten som krävs för att värma upp volymen med en eller flera radiatorer så att man inte köper för klena?
Sjunker fukten nämnvärt om man håller 10 grader mha radiatorer?
Tips på någon avfuktare om det behövs för att t.ex. ha lite textilier i förrådet?
Skall man sätta igen de helt öppna ventilerna på något sätt?
 
Tillverkare av element brukar rekommendera 70 W/kvm. Då är det med marginal för dåligt isolerade hus och 20 grader inomhus. Det ger i ditt fall 1750W, men skall du inte ha 20 grader kan du gå ner en bit. Helt öppna ventiler låter lite onödigt, du kan ju begränsa dem lite. Jag tycker att avfuktare låter som överkurs, men om du skall ha en avfuktare skall du täta alla ventiler så gott du kan. Relativa luftfuktigheten sjunker när man värmer luft. Därför kommer det alltid att vara torrare inne än ute om det är varmare inne än ute.

För egen del tycker jag att det är onödig lyx att värma ett förråd. Min gäststuga är normalt helt ouppvärmd. Där förvarar jag både madrasser och dynor till utemöbler, och dessa har inte tagit skada.

Erik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.