Hej,

Har en Thermia Duo 12 som kör i en trävilla. Det är min första vintersäsong i huset och lär mig systemet. VP verkar enkel att sköta men vi är inte överens om när den behöver jobba. :@

Nu är det ca -4 grader ute, Svinkallt i huset (radiatorerna är kalla) och den anser att det finns "ingen behov av värme". Höjde därför rumstemp till 30 (!) för att se om den kickade igång, men icke. Det kan tex stå "startar om 14 min" eller att sen bara kör på tillsatssteg 1, utan värmepump.

Den är inställd på Drift Auto.

Så här ser värdena ut:

Ute -4
Framledning 28(70)
Returledning 32(48)
Varmvatten 46
integral -660
Brine ut 79

Kan någon ge tips på hur den skall ställas in?

Tack!

Wille
 
Kontaktera om utegivaren om utetempen inte stämmer. Det räcker oftast att lossa tåtarna i givarplinten och skruva fast igen. Är du extra noggran löder du fast givaren i givarkablarna.
Brine ut 79° är ju garanterat en givare som är trasig eller kortsluten. Kolla så att det inte droppar kondens på den eller något annat. Sitter inne i pumpen och brukar vara märkt.
 
Tack Johan för snabbt svar.

Utetemp verkar stämma. Brine värdet verkar som du säger fel, men även fram och returlednigarna: varför är retur högre än fram? Nu är pumpen igång, och bara genom att känna på rören invid vp så tycker jag att temp ängivelserna verkar fel.

Vet du hur man kommer åt givarna på Thermia Duo, eller är det kanske bara att pröva sig fram?

/wille
 
Du har ju också läst av när VP:n står och gör varmvatten (70°). Kanske lite senare när detta värdet har gått ner. Tänk på att pumpen alltid prioriterar varmvatten framför uppvärmning. Brine ut brukar sällan inverka på VP:ns beräkning, men kolla ändå upp den.

Gå inte in och pilla inuti pumpen om du inte vet exakt vad du gör.
 
P
Som sagt brine ut 79 låter ju helt sjukt. Varför skicka ut 79grader? Sen låter det att integralen skulle vara -660 också bra konstigt... Tror också att en givare/ventilstyrning är trasig eller liknande ... Skulle nog ringa en installatör.....
 
Integralen är alltid standard -660 på en Thermiapump.
 
P
kanske på en duo men inte på andra.. vår ligger runt 0.. vid 150 så startar den
 
Hmm...min Diplomat har -660, farsans TWS likaså, farfars Atria också. Har varit med och installerat ett antal genom åren och de hade -660 som standard. Är det Thermia du du talar om?
 
P
Thermia Optimum G2
Men som sagt jag skulle ta dit servicetekniker
 
Hej Du har en växelventil som krånglar Och på den sitter en spak på sidan som du kan dra i.Ta lite olja på pinnen och dra i spaken.Sedan är din givare trasig som du kan beställa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.