1700:- för en Hager CDF 40 A JFB då har man som kund rätt bra prutmån
 
D
Elbutik har det lägsta priset jag hittat i Sverige på just CFA440R: 1670 SEK. Men man kan hitta den från 400 SEK i Tyskland: http://www.preisroboter.de/search.jsp?search=cfa440d. Säkert får man gå upp några hundra för att hitta en butik som levererar till Sverige och även har resten av det man behöver som skåp, dvärgbrytare, personskydd osv.
 
A. Varför 40 A JFB det är väldigt få som har mer än 25 A mätarsäkring. En 40 A är lite kinkigare att tillverka, att skilja ut 0,03 A ur 40 är knepigare än ur 25.

B. Sätt en 30 mA även till värmepumpen, är den så dålig att den läcker mer än 30 mA så skulle jag kasta ut den.

Protte
 
prototypen skrev:
A. Varför 40 A JFB det är väldigt få som har mer än 25 A mätarsäkring. En 40 A är lite kinkigare att tillverka, att skilja ut 0,03 A ur 40 är knepigare än ur 25.

B. Sätt en 30 mA även till värmepumpen, är den så dålig att den läcker mer än 30 mA så skulle jag kasta ut den.

Protte
Kan väl inte va annat än lite grövre ledare i 40A JFB?
 
Och en större kärna i differentialtransformator.

Protte
 
D
A. Bör man inte välja en JFB med ett överlastskydd som är snäppet större än mätarsäkringen? Jag tänkte att överlastskyddet i en JFB fungerar likadant som i en tvärgbrytare och därför endast klarar att överbelastas kontinuerligt med 10%. Vid dimensionering av dvärgbrytare (och kabeln den skyddar) brukar man väl försöka ha lite mer marginal?

B. OK 30 mA borde fungera eftersom det är en ny värmepump. Då får man personskydd också. (http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Elprodukter/Jordfelsbrytare/Lackstrommar-hos-elektriska-produkter/ )
 
Hmmm, du tror inte Hager m.fl har räknat på "överlast".

25A är märkström och till det kommer vissa margnaler.
Om du nu är och jagar priser i Tyskland, kan du inte då även jaga lite på prestanda också.
Om en 40 A kostar 700 i Tyskland och en 25A kostar 500 i Sverige, jag skulle då välja den billigare som räcker till 99% av Sveriges villor.

Pris och volym brukar ha ett samband,
Gissningsvis och bara gissningsvis så står 25 A 30mA för 80% av marknaden medan ALLA andra samlat står för 20%.

Protte
 
Dessutom är det en mycket klar fördel att när den "apparat" man köpt går sönder kan bytas mot en hel utan kostnad inom någon timma. Köper man den utomlands får man säkert byta men det kan ta veckor att få en ersättningsvara.
Ps
Det händer att även Hagers produkter går sönder även om det inte är vanligt.
 
Vad kostar en 25A i Tyskland då?
 
D
Det brukar inte skilja så mycket mellan 25 och 40 A i Tyskland men nu fanns det ett tillfälligt bra pris på 40 A. CDA425D kostar ca 50€ och CDA440D kostar 27€ !
 
Krångla inte till det...finns ingen anledning att använda en 40A JFB...det används bara vid större laster än 25A
 
Skippa 40A. Varför krångla till det till ingen vinning?
 
elmont skrev:
Dessutom är det en mycket klar fördel att när den "apparat" man köpt går sönder kan bytas mot en hel utan kostnad inom någon timma. Köper man den utomlands får man säkert byta men det kan ta veckor att få en ersättningsvara.
Ps
Det händer att även Hagers produkter går sönder även om det inte är vanligt.
Nog passar väl Hager 25A och 40A JFB att ersätta varandra (förutom att man givetvis inte får ha avsäkrat mer än 25A för en 25A-JFB)?

Om man står med trasig JFB så kan man nog trycka dit en svenskköpt 25A 30mA även om man tidigare köpt både en 40A 30mA och en 40A 300mA i Tüskland?
 
Men du kan inte gå till sin "butik" och byta den trasiga per omgående, man får säkert betala för ersättaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.