Jag har funderingar på att inreda en vind i ett hus byggt -67, vinkeln på taket stämmer på bilden nedan. Problemet är att takhöjden på vinden är lite begränsad, skulle tippa på ungefär 1.95-2.00. Genom att flytta upp en tvärgående bjälken "en bjälkbredd" skulle det göra underverk, helt plötsligt skulle takhöjden bli betydligt trevligare 2.15-2.20.

Min fråga är om någon har erfarenhet av detta, jag VET att jag givetvis måste tala med en konstruktör, men jag tänkte att någon kanske har "förhandsbesked" och kan tala om ifall det verkar rimligt eller om idén måste skrotas.

Vinkeln på taket och höjden på bjälken samt avståndet från bjälke till takås är i relativt exakt proportion.

Den röda är alltså efter flytt.
 
  • takstol1_001.gif
Som ickekonstruktör kan jag ge ett snabbt förhandsbesked: Kör på!
Du kan ju förstärka (det nya röda på bilden) överramen för att kompensera den ökade längden. Det skall väl ändå isoleras lite tjockare än befintlig överram.
 
  • takstol1_002.GIF
Låter inte som en dum idé alls, helt klart behövs tjockare isolering än bara takstolarnas grovlek, och då lär det ju kunna gå att stabilisera på det sättet.
 
Bra idé!

Du måste ta reda på hur taket är konstruerat. Är det en A-takstol? Alltså är det endast den där hanbjälken som håller ihop takstolen från att göra en spagat ;) Hur ser i så fall väggarna ut i huset under?
Är det istället en Ramtakstol så har du en balk till som håller ihop taktsolen. Den balken är alltså en del av golvet på vinden. Då är det inte lika känsligt för modifieringar eftersom hanbjälken inte är ensam i sin uppgift.
Det finns böcker, kan lånas på biblioteket, där rekomendationer för hur kraftigt en hanbjälke ska vara och dess placering. Stämmer dessa rekomendationer med dina modifieringar så borde det funka bra.

Finns många trick att ta till så det kommer säkert att funka tillslut men det kommer krävas en konstruktör om du inte är säkert på vad du gör. Vilket du förmodligen inte är eftersom du frågar här :)

Risken med att bara förstärka, utan att "tänka", är att det lika gärna kan försvaga en bjälke. Ex. ta en ståltråd på 30cm och håll fast den i ena ändan medan du vickar den upp och ner ett par cm i den andra. Inget händer förmodligen. Ta nu och förstärk ståltråden genom att trä den genom ett rör eller klämma fast den mellan två ytor så att endast någon cm sticker ut. Utsätt den sedan för samma belastning... den kröks eller kanske tom går av.

Lycka till!
 
Hmmm, kom på en sak.

Har du funderat på att bara öppna upp till nocken? Det kräver inte någon konstruktion och inte något byggsamråd och inte något elände... Du får dessutom betydligt mer luft än vad din höjning skulle ge.
 
Har gjort ungefär samma sak, MEN...kom ihåg att först sätta upp den nya innan du tar bort den gamla. Annars kan taket hinna sätta sig innan du hinner få upp den nya.
Och det är ingen höjdare.
 
Tack för trevliga tips, jag ställde frågan för att jag tittade på ett hus, nu vet jag ju inte om det blir det här huset, men det är ju alltid bra att veta. Att öppna till nock är ju trevligt, men här handlade det om att kunna bygga ett par sovrum extra till vettigt pris.

Jag tror att det var en A-takstol, men med stöttor på sidorna också. Det är nog inte en "hel" konstruktion pga att huset är helt i betong i övrigt, bjälklag osv.
 
P
Så här gjorde jag i svärföräldrarnas gäststuga i somras.



 
  • fre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Och så här blev det sedan...
 
  • efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.