Lite av en omröstning mellan dessa 2 förslag...

Har lite huvudbry angående offerter till vårt blivande hus det är olika konstruktioner av samma typ på dom 2 som ligger bäst till... lite bakgrundsfakta är att jag ska beställa ett skal med färdig utsida resten hade jag tänkt göra själv på insidan

Alt 1: toppen killar som gör det,mycket bra kvalitet, möjlighet att få köpa material via och låna grejer av, och hjälp med sånt man undrar över

145mm panel liggande
spikläkt
utegips
45x190
plast
liggande 45x45mm
osb
gips

Detta alternativ kommer lev med liggande 45mm framme så får jag plocka i elen själv


Alt 2: billigare, men har lite sämre service däremot bra att ha å göras med, lite sviktande kvalitet ibland, möjlighet till att köpa material kanske finns... kanske.

145mm panel liggande
spikläkt
utegips
45x45mm liggande
190x45mm
plast
osb
gips

Detta alt kommer som färdig vägg elen plockar dom i färdigt när dom slår ihop väggarna

Frågan är inte vad jag skall ha istället, utan vilket av dom här ni hade valt... skiljer det nått i "energi effektivisering" mellan dom?

Vad hade ni valt?

tack för era svar!d^_^b
 
Hade alla gånger valt alt. 1, dels för de duktiga hantverkarna men även för att det enklare att ändra elinstallationer efteråt med ett installationslager OCH för att man inte punkterar diffspärren med varenda skruv när man sätter upp saker.
 
Instämmer med b8qs argument, helt klart #1. Om de dessutom är bättre att samarbeta med är det ju ännu bättre.
 
då är vi inne på samma bana vi iaf, tyvärr skiljer det LITE i pris... ännu... då vi inte har diskuterat klart men ca 300000kr.... i nuläget
 
Alt 1 håller med föregående..
 
mångstekta skrev:
då är vi inne på samma bana vi iaf, tyvärr skiljer det LITE i pris... ännu... då vi inte har diskuterat klart men ca 300000kr.... i nuläget
Tre hundra tusen i skillnad, på bara en stomme? Det måste ju vara mer som skiljer än att den liggande regeln är på utsidan eller insidan.
 
andersmc skrev:
Tre hundra tusen i skillnad, på bara en stomme? Det måste ju vara mer som skiljer än att den liggande regeln är på utsidan eller insidan.
jaa priset;)... Nä det är en uppskattning av mig båda har räknat på samma men det följer med "allt" material till insidan på alt 1 så det blir färdigt gipsad insida (50mm isolering+osb på innerväggar) lister, läkt till tak och golvbjälklag för golvvärme+ spårfrästa spånskivor fönsterbläck+rännor och arbetet till dubbelfalsat plåt tak det är väl det största posterna som skiljer men då är också pris skillnaden ca 600000kr istället :x

(huset blir förövrigt ca 210kvm i 2 fulla plan)
 
Mikael_L
Ja väggarna är ju identiska förutom att ena har korsreglingen på utsidan den andra på insidan.

Med tanke på att det är liggande panel skulle jag alla dagar i veckan välja alternativ 1 (om inget annat skiljde som jag behövde ta ställning till, som t.ex en prisskillnad.:))

Men tekniskt sett är den väggen bättre, i princip så gott som fulländad.

Alt 2 har nackdelen främst med att all el ska gå genom plasten överallt, och allt du fäster i väggarna gör också hål i plasten. Annars har inte det alternativet någon större svaghet.
 
Mikael_L
Eller så väljer du alt2 och spikar själv på en korslagd 45x45 på insidan av plasten.
Det kostar nog inte så mycket.
 
Kolla med Alt.2 om de kan leverera glespanel mellan plast och osb, alt. välj bort gips och osb och gör den delen själv eller lej bort den delen?
 
problemet är med alt 2 kommer fönstren monterade längst ut mot ytterväggen alltså är det risk för kallras om man gör väggen ännu tjockare... tyvärr är det lite problem med det redan i deras hus...så montera på 45på insidan går nog bort där tror jag... dom ville helst inte leverera utan gips.

Ska fara å strida lite med alt1 nu i veckan eller nästa då får vi se vad dom kontrar med:D
 
Stämmer in i kören. Alt 1 är den vägg jag föredrar.
 
d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.