Jag bor i ett hus som från början hade en oljepanna. Den är sedan många år borta och nu ersatt med bergvärmepump. Där den gamla pannan stod finns det två ventiler - en till skorstenen och en för tilluft. Tilluften kommer från torpargrunden.

Jag är lite sugen på att täppa till tilluften via grunden av tre anledningar
- Den kommer in genom en garderob vilken inte är helt praktiskt
- Vi har höga radonvärden, i alla fall delvis p.g.a. markradon och funderar på radonsug i grunden. Känns inte helt smart att ta in den luften i huset
- Den finns en till tilluftventil i pannrummet som går ut i takhöjd.

Att ta bort ventilationsröret genom garderoben kan jag nog lösa med lite våld, men hur tätar jag hålet neråt? Gjuta gissar jag men hur gjuter man igen ett hål utan underlag. Det går inte att komma åt torpargrunden...

Är det någon som gjort något liknande projekt?
 
  • IMG_1286.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tänka mig att såga till en platta av något slag, samt en järnspole eller ribba som sedan förankras med en tvärslå att hålla upp med,det går ju att gjuta i omgång,o därmed kapa stången innan sista gjutningen
 
Elkudde: Jag har varit inne på samma bana...
Bör jag köra med något oorganiskt eftersom plattan kommer vara kvar i krypgrunden efteråt eller blir det så liten bit att det kvittar?!
Metall kanske är det bästa?
 
Det lilla oorganiska spelar nog ingen roll men en metall funkar ju lika bra,har du en kraftig plåt som är lite längre än hålet o ståltråd i så vicka nerden o dra upp så den låser undertill o bind däruppe
 
Tack för tipsen.
Jag ska ge mig på det där när undervåningen är målad/tapetserad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.