Hej belysningsexperter..

Sitter o planerar belysningen i huset och skulle verkligen uppskatta alla åsikter kring mina belysningstankar.
Kommer försöka köra så mkt LED som möjligt utan att bli ruinerad..

Vardagsrummet har ett snetak med ca 4m i maxhöjd, tänkte köra några uplights på väggarna och använda taket som mjuk reflektor för en behagligt ljus och nån/några rejäla taklampa över kommande matbord. Men vad mer som allmänbelysning? Alternativen är att slänga dit xx antal mindre spottar eller köra typ 4st större armaturer med 4x spottar i varje? För/nackdelar?

Sen är det där med spotthinkarna och snetak, det blir lite extra mek med tanke på att man inte kommer åt uppifrån för att täta diffusionplasten därför velar jag inför valet av xx antal mindre spottar..

Kommer även köra LED fönsternischspottar.

Slå gärna ett öga på min lilla skiss o kom med åsikter om jag är helt ute o cyklar med mina tänkta spotlights:)
 
  • Untitled-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent spontant.. Jag hoppas att spot-trenden klingar av snart. (Snyggt - ja, praktiskt - nja, bra ljus - inget vidare)

Sen jag tror du kommer få ett mycket trevligt ljus där du tänker indirekt ljus via taket, jämnheten kommer bli mycket bra, och det kommer ge ett lungt och behagligt ljus.

I tvättstugan skulle jag inte valt spotar alls, utan letat efter några snygga plafonder med kompaktlysrör eller en T5 lysrörsarmatur. Väljer du T5 får du en riktigt bra driftskostnad och ett riktigt bra ljus, vilket du vill ha i detta utrymme.
Tänk också på att vid speglar vill du inte ha ljuset i ryggen utan framför dig.
Genrellt sett så bör man sikta på att använda småspottar för effektbelysning och inte som allmänbelysning. Detta eftersom spottar ger ett väldigt riktat ljus, och kan ge rätt tråkiga skuggor och mörkare partier.
Sen skulle jag inte välja spottar i utrymmen som är dynamiska dvs där det går lätt att möblera om.
Du låser in din möblering efter ljuset. Det kan se bra ut idag men i framtiden kanske soffan byts, bordet byts, någon ny hylla tillkommer mm. Barnen växer upp och vill ha en annan säng eller sängen på annan plats osv.
Över skrivbord eller platser där läsning skall ske skulle jag säga att spot är big NO NO, där vill du ha ett jämt ljus eller en flexibel ljuskälla. Det finns en anledning till att man använder hängande armaturer med upp och nedljus och ett ev komplement med skrivbordlampa. Dåligt ljus gör att du inte kommer sitta där.

Där du har ritat spot vid dörrar är du bra ute, det ger en mycket trevlig effekt.
 
Tackar så mycket för ditt svar och åsikter, det är just detta jag vill:)
Håller med om att spottar är en liten trend just nu, även fast dom funnits i hemmen bra länge.

Men i takt med LED utvecklingen/energisnåla och utbudet bland olika spännande armatur/spridningar m.m som möjliggör bra ljussättningar blir man sugen på leka lite, men när man själv sätter sig ner och börjar planera springer det lätt iväg i antalen om man ska följa rek CC mått osv..
Och självklart måste man tänka på att rummen ev kommer möbleras om.

Tvättstugan köper jag din argument, att det möjligen blir ett bättre/jämnare ljus med lysrör.. Sen är det inte världens snyggaste armaturer tyvärr, något tips på snygga armaturer?

Och att man inte vill ha ljuset i ryggen eller ännu värre i huvudet i speglar vet jag om, men exempelvis ett badrummet där måste man anpassa alla spottars placeringar för att inte 2st ska lysa i skallen framför spegeln.

Finns det något generellt monteringsmått från väggen? För att få släppljus vs allmän belysning, även fast det hänger ihop med spridningen på armaturen.

Och slutligen, vad är vanligast installationen vid takarmaturer i dagsläget, sätter man uttagen på närmaste vägg eller i taket? Beroende på om man vill kunna ha möjlighet att flytta "kroken/armaturen".?

Tack för all inputs..
 
Tänk på att det inte är lönt att sätta led i utrymmen där du inte har tänt mycket. Jag kan känna att i utrymmen som toalett osv är det helt olönt ur ekonomisk synpunkt.
 
Du ska definitivt inte fälla in spottar i ditt snedtak. I alla fall inga som behöver stora "pottor". Indirekt ljus upp på taket från armaturer på väggen låter bra!. Man kan då antingen välja större "wallwashers" som ger ett jämnare belyst tak, eller mindre spottar som ger "släpljus" efter taket. Detta är ju främst en smaksak, samt hur mycket ljus man önskar av det. Ska det vara en skön effektbelysning, eller lysa upp hela rummet som allmänbelysning?

->> Exempel på släpljus efter taket med spottar

Vi har gjort ett till liknande jobb. Där valde vi spottar med lite bredare spridning (24° i stället för 15°). Blev då lite jämnare belysning och mindre i-ögon-fallande "ljuskrona" i början vid spotten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.