Jag snubblade över en RCU, så projeket med en egen mjukvara stannade upp.

/L
 
Använder du RCU'n som den beskrivs i manualen eller har du lyckats köra Modbus/TCP mellan RCU'n och din dator? Det finns ett litet stycke i manualen som antyder att det skulle vara möjligt, men sedan står det inget mer.

Pen
 
Jag kör Modbus/TCP mellan RCU'n och min dator.

/U
 
Hur har det gått?? Står i begrepp att investera i en 1250 (varvtalsstyrd) och är intresserad av (åtminstone möjligheten) att kunna styra kompressor och pumpar.
 
Kan inflika att det finns en bugg i Fighter 1150 som gör att RCU inte fungerar utan ett mindre hack i hårdvaran. Nibe har info om detta.
 
Ingen aning om hur man kan göra med en 1250...
 
@Loner: fortsättning från VP-forum:
Det verkar vara RCU som gäller även på 1250. Man får väl se upp så man får ett exemplar där buggen är fixad. Styr, regler och mät verkar inte vara VP-tillverkarnas starka sida, rent ut sagt skitdåligt.
 
Loner, såg att du kom över en RCU, men du sa tidigare att du lyckats kommunicera med 1145:an utan RCU, med en rs485-till-usb-adapter. lyckades du läsa ut temperaturvärden?
Var/Hur kopplar du in dig i 1145:an?

Om någon hjälper till med detta lovar jag att dra igång ett öppen källkodsprojekt där man kan se all temperaturdata via ett webbgränssnitt på en webbserver som man har i huset (eller om man vill skicka datan till en central server skulle man kunna göra en sådan lösning)

Jag har även tittat på om det finns ngt som presenterar sig som ett mass storage, som man sedan kan läsa filuppdateringar ifrån. Men det verkar inte lika framkomlig väg av olika anledningar.
 
På min 1150 förefaller det vara en RS485-multidrop buss. Det sitter dubbla modulkontakter för denna buss på de flesta korten, dvs CPU, BUSTER (kommkort), display- och reläkortet.

Det verkar även finnas lite andra signaler och spänningar på dessa kontakter, så försiktighet anbefalles!

RCUn kopplas in på modulkontakten på BUSTER-kortet, om jag inte minns fel. Har dock inte min i drift fn pga lite kabelstrul.
 
jka: en 1245 jag har, och jag körde i samma plugg som RCU skall kopplas, ett RS485 gränssnitt.
Körde med 2 olika 485/232 konvertrar, men fick aldrig den ena att funka, vilket deras support senare oxå konstaterade, att deras var för "bra", det är lite udda med 9 bitars protokoll.

Men jag fick som sgat var kontakt med pumpen, och skulle precis till att skriva om koden från labb/slask/test till skarp, då jag fick tag i en RCU och detta hamnade på is.

PMa mig så får du min mailadress om du vill ha en dialog om detta, jag svarar görna på frågor om jag kan.

/L
 
Loner skrev:
Skall försöka skriva en egen mjukvara för att logga och justera parametrar i min Nibe Värmepump.

Ursprungsidén föddes när jag såg att det fanns ett till tillbehör som heter RCU11, och att med hjälp av den kunde man nå pumpens data via modbus-protokollet (tcp dessutom).
Sen när jag började kolla detta lite närmare så var RCU11:an hutlöst dyrt, även med rena netto-priser

Men efter lite forskning så visar det sig att pumpen har ett RS485 protokoll som inte är allt för svårt, så någon RCU11 som konverterar till modbus är onödigt, det som behövs är en konverter RS485 till RS232.

Osså förståss nån form av mjukvara,
nu har jag inte programmerat i Windowsmiljö sen VB6's dagar, så det blir en liten tröskel att försöka förstå .NET.

Tyvär räcker inte tiden till allt så detta projekt har låg tidsprioritet men hög vill-ha-prioritet.

--

Projektets högt ställda mål:

* Ansluta mot Nibe's alla pumper som kan ha RCU11 tillbehöret
* Logga valfria data till Access eller SQL
* Ändra parametrar i pumpen
* Enkelt web-gränssnitt för att se driften i "real-tid"
* Skicka mail vid larm
* Utskrift av pumpparametrar/data

/U
Hittade denna tråden.


Verkar verkligen som ett intressant projekt.
Undrar hur det gick?
 
Det undrar jag också
 
Jag skaffade mig till slut liksom Loner en RCU från Nibe och den har funkat mycket bra. Sedan dess har jag inte följt upp särkskilt noga vad som hänt utan jobbat mera med att få till en bra loggnings-setup. En av de mest aktiva på området Nibe backward engineering för något år sedan var pseudonymen Digger i värmepumpsforum. Jag hade lite privat mailväxling med honom då men har inte hört något sedan dess. Vet inte om han även finns här på Byggahus.

Flera personer har som sagt lyckats få till läsning men vad jag vet (för ett år sedan) så har ingen lyckats rktigt bra med skrivning. Jag använder än så länge bara min RCU för loggning, så egentligen hade ett hemmabygge kunnat fungera lika bra.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.